2.147 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Hvilket mørtel til reparasjon av kjellervegg
Min kjeller består av vegger som er:
Øvre del (50%) lettbetongblokker
Nedre del (50%) lecablokker
Den øvre delen, dvs lettbetongblokkene, der har mørtelen løst seg opp og blitt pulverisert. Alt fra 5 til 50mm må fylles opp. Dette er altså på innsiden i kjelleren. Den nedre delen med lecablokker har ikke disse problemene, selv om det på enkelte steder ikke er helt fylt opp 100% med mørtel.
Jeg har vurdert å pusse kjellerveggene innvendig i tillegg.
1) Hvilken mørtel skal jeg bruke for å fylle opp sprekkene? Lavalkalisk har jeg hørt. Fina har noe de kaller Laga vegg veggsparkel, opp til 100mm. Er dette noe bra? Ble litt skeptisk da det ble kalt sparkel. Har funnet pussmørtel C lavalkalisk (pussmørtel vs murmørtel = same same?). Skal jeg bruke to forskjellige mørtler med tanke på de ulike blokkene?
2) Hvilken type puss skal jeg bruke som fungerer på både Leca og lettbetong? Mye diffusjonsåpen? I dag er kjelleren ikke drenert på mange år og heller ikke isolert. Det har jeg tenkt å begynne med til sommeren. Veggene i seg selv føles eller ser ikke våte eller fuktige ut, men jeg er jo en amatør med den vurderingen. Fungerer det å pusse før jeg har drenert og isolert veggene på utsiden?
Den øvre delen, dvs lettbetongblokkene, der har mørtelen løst seg opp og blitt pulverisert. Alt fra 5 til 50mm må fylles opp. Dette er altså på innsiden i kjelleren. Den nedre delen med lecablokker har ikke disse problemene, selv om det på enkelte steder ikke er helt fylt opp 100% med mørtel.
1) Hvilken mørtel skal jeg bruke for å fylle opp sprekkene? Lavalkalisk har jeg hørt. Fina har noe de kaller Laga vegg veggsparkel, opp til 100mm. Er dette noe bra? Ble litt skeptisk da det ble kalt sparkel. Har funnet pussmørtel C lavalkalisk (pussmørtel vs murmørtel = same same?). Skal jeg bruke to forskjellige mørtler med tanke på de ulike blokkene?
2) Hvilken type puss skal jeg bruke som fungerer på både Leca og lettbetong? Mye diffusjonsåpen? I dag er kjelleren ikke drenert på mange år og heller ikke isolert. Det har jeg tenkt å begynne med til sommeren. Veggene i seg selv føles eller ser ikke våte eller fuktige ut, men jeg er jo en amatør med den vurderingen. Fungerer det å pusse før jeg har drenert og isolert veggene på utsiden?
Antagelig er det murt opp med vanlig murmørtel B som ikke er lavalkalisk.A Andy82 skrev:Min kjeller består av vegger som er:
Den øvre delen, altså lettbetongblokkene, der har mørtelen løst seg opp og blitt pulverisert. Alt fra 5 til 50mm må fylles opp. Dette er altså på innsiden i kjelleren. Den nedre delen med lecablokker har ikke disse problemene, selv om det enkelte steder ikke er fylt helt 100% med mørtel.
1) Hvilken mørtel skal jeg bruke for å fylle opp sprekkene? Lavalkalisk har jeg hørt. Fina har noe de kaller Laga vägg veggsparkel, opptil 100mm. Er dette noe bra? Ble litt skeptisk da det ble kalt sparkel. Har funnet pussmørtel C lavalkalisk (pussmørtel vs murmørtel = same same?). Skal jeg bruke to forskjellige mørtel med tanke på de forskjellige blokkene?
Du bør skrape ut alt som er løst og så støvsuge ut fugene og forvanne og deretter fuge igjen med en lavalkalisk murmørtel C.
Hvis veggene kjennes tørre så er det ingen problem å pusse dem igjen, du kan pusse med en lavalkalisk pussmørtel over hele overflaten.A Andy82 skrev:2) Hvilken type puss skal jeg bruke som fungerer på både Leca og lettbetong? Mye diffusionsåpent? I dag er ikke kjelleren drenert på veldig mange år og heller ikke isolert. Det har jeg tenkt å begynne med til sommeren. Veggene i seg selv kjennes eller ser ikke våte eller fuktige ut, men jeg er jo en amatør i den bedømmelsen. Fungerer det å pusse før jeg har drenert og isolert veggene på utsiden.
Lagavägg fungerer også, men brukes i våtrom oftest pga. den korte uttørkingstiden sammenlignet med vanlig pussmørtel, samt at det går å bygge opp tykke lag med den.
Men det er et dyrt produkt som ikke vil gi deg noen fordeler i ditt tilfelle.
Takk for ditt svarRejäl skrev:Antageligvis er det murt opp med vanlig murbruk B som ikke er lavalkalisk.
Du bør skrapa ut alt som er løst og deretter støvsuge ut fugene og forvanne og deretter fuge igjen med et lavalkalisk murbruk C..
Om veggene føles tørre så er det ingen problem å pusse igjen dem, du kan pusse med et lavalkalisk pussebruk over hele flaten..
Lagavägg fungerer også, men brukes i våtrom ofte på grunn av den korte uttørkingstiden sammenlignet med vanlig pussebruk samt at det går an å bygge på tykke lag med den..
Men det er et dyrt produkt som ikke vil gi deg noen fordeler i ditt tilfelle..
Må det primes før jeg begynner å reparere veggen med murbruket?
Angående pussingen. Bruker jeg noen grovpuss som første lag, eller er det samme puss? Bruke nett eller ikke?
Når du sier forvanne. Er det bare litt lett, typ med en håndpumpet trykksprøyte?
Når jeg likevel er i gang....et til spørsmål
Det kommer til å bli nødvendig å pigge opp avløpet for bytte, blant annet på badet. Hvilket bruk skal jeg fylle igjen med? Hvis man støper en plate skal den stå i 3 måneder før fliser legges. Hvordan blir det med en igjenfylling som i dette tilfellet? Selvutjevnende avrettingsmasse kan vanligvis gjøres etter 4 uker har jeg forstått, men om det bare er ny betong for å legge ny stamme. Er det også 4 uker i det tilfelle?
Nei ingen primer ved tradisjonelle mørtler..A Andy82 skrev:
Det kommer an på hvilken overflate du vil oppnå, vanlig pussmørtel er normalt 0-3mm i ballasten og det går an å få en ganske fin overflate gjennom skuring og filtning, vil man ha en finere så finnes det pussmørtel med 0-1mm ballast som man kan finpusse et lag med.A Andy82 skrev:
I og med at du har to forskjellige materialer så er netting et veldig godt supplement som ikke vil koste deg så mye om du gjør det selv, så det anbefaler jeg sterkt..
Lavtrykksprøyte på det, det skal ikke renne vann, blir det for mye så lar man det tørke en stund bare..A Andy82 skrev:
Ja, vanlig betong krever lang tørketid, det finnes raskere varianter som det går an å flytesparkle på dager etter støping f.eks. Ardex A 38 Mix. Om du søker etter rotbetong så kanskje du finner en billigere variant med😊A Andy82 skrev:Når jeg først er i gang....et til spørsmål
Vil det være nødvendig å pigge opp avløpet for bytte, blant annet på badet. Hvilken mørtel skal jeg fylle igjen med? Hvis man støper en plate skal den stå i 3 måneder før flislegging. Hvordan blir det med en gjenfylling som i dette tilfellet? Flytesparkling kan vanligvis gjøres etter 4 uker har jeg forstått, men om det bare er ny betong for å legge ny stammen. Er det også 4 uker i det tilfellet?
https://ardex.se/produkt/ardex-a-38-mix/
Takk så myeRejäl skrev:Nei ingen primer ved tradisjonelle bruk..
Det kommer an på hvilken overflate du vil oppnå, vanlig pussmørtel er normalt 0-3mm i ballasten og det går an å få et rimelig fint overflate gjennom skrubbing og filtning, vil man ha en finere så finnes det pussmørtel med 0-1mm ballast som man kan finpusse et lag med.
I og med at du har to forskjellige materialer så er netting et veldig godt supplement som ikke kommer til å koste deg mye om du gjør det selv, så det anbefaler jeg sterkt..
Lavtrykksprøyte på det, det skal ikke renne vann blir det for mye så lar man det tørke en stund bare..
Ja vanlig betong krever lang tørketid, det finnes raskere varianter som det går an å flytsparkle på dager etter støping f.eks.
Ardex A 38 Mix. Hvis du søker på rotbetong så kanskje du finner en billigere variant med😊
[lenke]
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilket av dessa sätt är bäst för att fixa altan med felvända plankor
Altan & Uteplats -
Vilket sågblad för plywood/plyfa?
Verktyg & Maskiner -
Vilket fix för att kakla kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Vilket lim för att fästa metallskena mot betong
Golv -