Har murt opp et peisfundament av Leca og har slått ned pussen på veggen bak da den var helt løs. Hvilken type puss skal jeg ha på vegg og peisfundamentene? Fugene mellom mursteinene er i dag meget porøse og man kan smuldre dem med fingrene, antar at det er en type kalkmørtel. Skal ikke flislegge utenpå, men hvitmale den pussede overflaten.
Takk for hjelpen.
Takk for hjelpen.
Gamle kirker og slott som er bygd med kalkmørtel ble i en periode (50-80-tallet?) reparert med sement. Det viste seg å være nesten katastrofe.
Jeg tror du må bruke det som finnes fra før, eller mykere - som for eksempel leire.
Jeg tror du må bruke det som finnes fra før, eller mykere - som for eksempel leire.
Når er huset bygget? Før 40-tallet? Du kan nesten gå ut fra at det er en kalkrik mørtel som brukes i fugene, alternativt hvis du bor kystnært at de har brukt havsand som ballast. Kalkmørtel kan du "alltid" bruke. (svak mørtel)ChrisseE skrev:Har murt opp et peisfundament av Leca og har banket ned pussen på veggen bak da den var helt løs. Hvilken type puss skal jeg ha på vegg og peisfundamentet? Mørtelen mellom mursteinene er i dag svært porøs og man kan smuldre den med fingrene, antar at det er en eller annen type kalkmørtel. Skal ikke flislegge utenpå, men hvitmale den pussede overflaten.
takk for hjelpen
Uansett hva du velger så gå ut ifra et systemtanke. A-, B-, C-mørtel....osv der A er sterkest. A+B fungerer, men ikke B+A. (B+B fungerer fint) Det sterkeste innerst. I ditt tilfelle skal du nok ikke bruke en A-mørtel som grunn, men en B-mørtel.
Webers Rødgrunn 103 for en jevn suging og så på med Pussmørtel B 133, alternativt bytter du ut 103'en mot Hvitgrunn 105 da den er egnet for svakere materialer som lettbetong. 103'en er laget for Leca, hvilket passer for din peis. Men du kan alltid bruke 105 på Leca, men det er litt dyrere enn 103.
Men ved usikkerhet bør du bruke en kalkmørtel, en hydraulisk.
Sjekk Målarkalks greier
Takk for et virkelig bra svar! Huset er fra 1700-tallet fra begynnelsen men om og tilbygd med en etasje til på 1920-tallet. Så det er formentlig ingen sement i det hele tatt i mørtelen. Kan man bruke gips puss?
Du kan sikkert bruke gips (Weber Gypsum eller Knauf MP75 eller Ardex 828) I ditt tilfelle hadde jeg nok gått til biblioteket og lånt en av de bøkene som finnes der angående eldre hus (finnes mye om 17- 18-tallet) eller som personalet kan hjelpe deg med å bestille hjem.
Finner du ikke svaret på spørsmålet ditt i litteraturen, bør du kontakte bygningsmyndighetene og be dem hjelpe deg med å komme i kontakt med en bygningsantikvar eller lignende.
En eiendom fra 1700-tallet skal behandles med respekt, og man skal alltid bruke de materialer som man gjorde før i den grad det går. Har huset stått siden da, tyder det på gode greier fra begynnelsen.
Ring Målarkalk, de hjelper deg alle dager i uken og har det du trenger.
Lykke til
Finner du ikke svaret på spørsmålet ditt i litteraturen, bør du kontakte bygningsmyndighetene og be dem hjelpe deg med å komme i kontakt med en bygningsantikvar eller lignende.
En eiendom fra 1700-tallet skal behandles med respekt, og man skal alltid bruke de materialer som man gjorde før i den grad det går. Har huset stått siden da, tyder det på gode greier fra begynnelsen.
Ring Målarkalk, de hjelper deg alle dager i uken og har det du trenger.
Lykke til
Jeg har jobbet mye med gamle hus i jobben som snekker og kan en hel del men er dårlig på det der med pussing 😂.
Dessverre er det ikke mye igjen bortsett fra grunn, tømmerstammen og kløysagde gulv fra 1700-tallet. Det meste er endret på slutten av 1800-tallet og da huset ble hevet med en etasje på 1920-tallet da også skorsteinen og takhøyden på undervåningen ble hevet.
Vi prøver å spare så mye som mulig av det gamle innenfor rimelige grenser. Skorsteinen er endret tre ganger så det er ikke mye igjen av originalen, det spiller nok ikke så stor rolle hva jeg pusser med. Vil ha noe som er relativt lett å arbeide med og ikke sprekker overalt senere. Bra også om det får litt gammelt preg over det.
Dessverre er det ikke mye igjen bortsett fra grunn, tømmerstammen og kløysagde gulv fra 1700-tallet. Det meste er endret på slutten av 1800-tallet og da huset ble hevet med en etasje på 1920-tallet da også skorsteinen og takhøyden på undervåningen ble hevet.
Vi prøver å spare så mye som mulig av det gamle innenfor rimelige grenser. Skorsteinen er endret tre ganger så det er ikke mye igjen av originalen, det spiller nok ikke så stor rolle hva jeg pusser med. Vil ha noe som er relativt lett å arbeide med og ikke sprekker overalt senere. Bra også om det får litt gammelt preg over det.
Klikk her for å svare