70.416 lest ·
43 svar
70k lest
43 svar
Hvilken tykkelse på OSB eller kryssfiner bak gipsplate?
Jeg pleier å la det være noen mm mellom osb-platene for å gi dem rom til å svelle litt. Det er så vidt jeg vet ingen ulempe med dette, og det blir knapt mer jobb. Og jeg vet ikke om de virkelig er fullt 1200?
Ikke glem å forskyve skjøtene
mellom gips og osb. Altså ingen skjøter på samme sted!
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
Ikke glem å forskyve skjøtene
mellom gips og osb. Altså ingen skjøter på samme sted!
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
Alle trebasserte plater bak gips settes med 2-4 mm mellomrom for å kunne bevege seg litt akkurat som Amrich skriver. OSB-en, kryssfineret og sponplatene vi bruker på jobben er i alle fall 1198 mm brede. Vet dog ikke om det er standard eller om våre er bestilt så.
Bredden er nok standard da alle platene jeg har kjøpt har vært 1198.
Jeg setter alltid OSB med sponplateskruv, ~30mm. Prøvde en gang med vanlig gipsskrue i mangel på annet, men de hadde en tendens til å knekke ved hodet.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jeg setter alltid OSB med sponplateskruv, ~30mm. Prøvde en gang med vanlig gipsskrue i mangel på annet, men de hadde en tendens til å knekke ved hodet.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jeg har nettopp bygget en innervegg med OSB + gips. Jeg brukte 30mm sponplateskruer til OSBen. Det bet godt, og de hadde ingen problemer med å trekke til platen, selv der den bulte litt. Gipsen festet jeg så med 40mm gipsskruer i stenderne. Har du OSB bak, trenger du egentlig ikke skru gipsen i stenderne, og da klarer du deg med kortere skruer.
Jeg gjør motsatt der det er mulig.
Dvs, fester OSBn med et fåtall skruer, eller til og med noen skudd fra spikpistolen og skrur deretter gipsen med lange skruer gjennom begge platene inn i stenderne.
Dvs, fester OSBn med et fåtall skruer, eller til og med noen skudd fra spikpistolen og skrur deretter gipsen med lange skruer gjennom begge platene inn i stenderne.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Byggelits sponplater er 1200 og skal monteres kant i kant OG limes på kortsiden ifølge byggeveiledningen. Bruker dem selv.Ola78 skrev:
Det _synes_ jeg er noe tullete.mycke_nu skrev:
Da utsetter du forbindelsen gipsskruens hode -> gipsplatens papp for unødvendig høye påkjenninger. Og all eventuell bevegelse i OSB-platene på grunn av fukt, varme og bygningens bevegelse overføres til nevnte skrueforbindelse. Og vips så har gipsskruene gått gjennom pappen og begynt å gnage seg ned i platen.
OBS, nå har jeg absolutt ingen andre belegg for dette enn mine egne funderinger over hva som kunne skje.
Har du vegger som har stått seg godt i mange år laget med denne metoden har du altså et empirisk grunnlag å stå på.
edit:
Og som svar på selve trådens spørsmål:
Jeg har brukt 11mm OSB. Skrudd med 30-32mm sponplateskrue.
Så 13mm gips med forskjøvne skjøter mot OSB, skrudd mest med 32mm gipsskrue, men noen har jeg skrudd i med 40mm - der jeg vet at det er regel under, ikke fordi jeg egentlig tror at det medfører noen egentlig forbedring, men bare fordi det føles litt bra, liksom.
Jeg vet ikke om det finnes noen annen tykkelse på OSB?
Skulle jeg brukt kryssfiner synes jeg nok at 10-12mm noe ville følt bra, og hadde jeg kjøpt spon tror jeg at jeg ville valgt 12mm.
Sist redigert: