Hei,
Jeg prøver å lære meg om ulike betongtyper og deres egenskaper. Alt jeg har funnet er forkortelser uten forklaringer og kjemiske formler som jeg ikke engang håper å forstå.
Det jeg leter etter er hvordan jeg skal sette sammen en betong som har maksimal varmekapasitet, som ikke gir fuktig atmosfære innendørs hvis jeg skulle unngå å lage en 100% perfekt drenering, som kan tåle veldig mye vekt og som kan sprøytes på en armeringsstamme.
Jeg har brukt en god del timer på å prøve å forstå underet som er som flytende stein, men det dukker bare opp flere spørsmålstegn bak hvert svar.
Jeg forstår for eksempel at bæreevnen av en vegg i stor grad har med tykkelsen og armeringsoppsettet å gjøre. Men også at formen på veggen spiller en rolle.
I mitt tilfelle er jeg inspirert av en video på youtube jeg ble referert til.
https://youtu.be/AI8fwnaTSmY
I stedet for en kuppel-konstruksjon vil jeg lage to armeringsnettlignende konstruksjoner, to vegger, som jeg lener mot hverandre i en bue slik at helheten ligner en halvsirkel fra siden sett.
Jeg har lest at jeg også trenger riktig fyllmateriale for at veggene skal tåle veldig mye vekt. Men da må jeg antagelig støpe veggene for at de skal bli vekttålige?
En annen måte å armere, som ikke handler om steinblokker og armeringsjern, som jeg har lest om er å bruke cellulose, plastremser eller stålfiber for å lage en sterk konstruksjon.
Er det noen som har en idé om hvilken type sement jeg skal velge? Hvilke tilsetninger jeg skal ha i? Kan man sprøyte betong eller er det bare sement man kan sprøyte?
Takk for deres tålmodighet og takk for at du leste helt hit.