Begynner å bli på tide å få grillen klar, ingen unnskyldning lenger siden platene ble støpt og tegelstein ble kjøpt inn i høst.
Teglet er gjenbrukt hardbrent marktegl. Den mures som en firkantet U. Innenfor muren og på betongplaten så et lag ildfast tegl med ildfast mørtel selvfølgelig.
På toppen monterer jeg en skorstein i plåt.
Til saken: Har tenkt å mure markteglet med C-mørtel som tåler bevegelsene bedre med tanke på varme/kulde. Er det riktig tenkt, eller bør man velge B-mørtel i stedet?
Hadde tenkt å bygge muren noen centimeter innenfor betongplatens kant, med liten hulkill mot kanten for avrenning. Men da vil man jo ikke ha en sugende C-mørtel. A/B-mørtel i hulkillen og under første skiftet eller vil det sprekke ved første grillingen?
Da jeg la om pipene i vår skorstein, fikk jeg instruksjoner fra min morfar (83 år og har vært murer hele livet) om å bruke B-mørtel, eventuelt kunne man kaste i "en" neve slakket murerkalk per blanding. Etter 10 år er det fortsatt som nytt.
Hmm, kanskje får revurdere C-bruken da, eldre murer har man alltid respekt for!
Føles som man kan pusse en hullkile i B-bruk iallefall, burde ikke suge vann som renner av tegelmuren.
Noe sånt her blir det altså. Med grillrist på innsiden selvfølgelig!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.