Har nettopp kjøpt et hus fra 1937 hvor vi er i ferd med å erstatte tapet med maling. Når vi har revet tapet har puss sluppet på noen steder, blant annet på innervegger av planker + sivmatte og spesielt bak gulvlister. Pussen har også sluppet på noen steder fra innvendig yttervegg av tegl hvor innfestninger tidligere har vært.
Derfor trenger vi å reparere litt før planlagt bredsparkling (?), men er usikker på hvilken mørtel som brukes. Etter litt etterforskning så gjetter jeg at det er en luftherdende (ikke-hydraulisk) kalkmørtel med tanke på alder, metode, og hvor lett den smuldrer. Det heller i så fall mot dette produktet, blant annet fordi det er lett tilgjengelig.
Kalkbruk som du tenker ville jeg også brukt. Jeg har ved vanskeligere oppgaver blandet i litt gipsbruk i kalkbruket, det blir litt "kladdete" og holder bedre sammen, så hvis man skal reparere i tak er det en klar fordel. Eller bygge tykkere som må gjøres i ett oppdrag for eksempel pussede hulkel er det en fordel. Jeg har forstått at man gjorde så også i gamle dager, men som jeg har forstått kan man blande gips i luftkalkbruk, men ikke i sement eller hydraulisk kalkbruk. Hvorfor vet jeg ikke.
Kalkbruk som du tenker ville jeg også brukt. Jeg har ved vanskeligere moment blandet i litt gipsbruk i kalkbruket, det blir litt "klissete" og henger sammen bedre, så skal man reparere i tak er det en klar fordel. Eller bygge tykkere som må gjøres i ett moment f.eks. pusset hulkill er det en fordel. Jeg har forstått at man gjorde det også tidligere, dog kan man som jeg har forstått blande gips i luftkalkbruk, men ikke i sement eller hydraulisk kalkbruk. Hvorfor vet jeg ikke.
Man skal aldri blande gips i bruk overhodet.
Før gjorde man det iblant for å få raskere tørk.
Nå finnes det andre produkter for det.
Kalkbruk 3 mm eller c bruk 3 mm funkar bra, om du är ute etter samme som TS.
Takk for svar!
Skal reparere en vegg (innendørs) i et hus fra 30-tallet med teglstamme og det jeg tror er kalkpuss over. Har dog noen betenkeligheter om man skal velge Hydraulisk eller ikke Hydraulisk kalkpuss. Oppfatter det som at tørketiden er lengre med "lufkalk". Men det virker også veldig vanskelig å holde på med vanning innendørs hvis man skal bruke den Hydrauliske kalkpussen. Så det finnes både fordeler og ulemper med begge typer.
Har sett litt på weber som Ts lenket til samt Finjas. Så selges det jo også byggnadsvårds varianter som virker litt dyrere.
Hva blir konsekvensen? Der jeg har gjort det har det fungert bra...
Inne er det kanskje ikke så viktig, men du vinner ingenting på det.
Og jeg tror at bruket får kortere levetid.
Har du gips i bruk utendørs der det kan bli fuktig, er det ikke bra i noen form.
Kanskje ikke et stort problem, men ikke noe man bør anbefale noen.
Enten pusser man hulkiler eller annet med gipsbruk, eller vanlig bruk.
Takk for svar!
Skal reparere vegg (innendørs) i et 30-talls hus med mursteinsstamme og det jeg tror er kalkpuss oppå. Har imidlertid funderinger om man skal velge hydraulisk eller ikke-hydraulisk kalkpuss. Oppfatter det som at tørketiden er lengre med "luftkalk". Men det virker også veldig knotete å drive med vanning innendørs hvis man skal bruke den hydrauliske kalkpussen. Så fordeler og ulemper med begge typene.
Har sett litt på weber som Ts linket til samt Finjas. Deretter selges det også bygningsvern-varianter som virker litt dyrere.
Jeg bruker alltid weber, men finja er ok.
Man må alltid vanne uansett mørtel.
Er det murstein må man vanne masse, ellers brenner det fra deg.
Vil si at den hydrauliske er litt smidigere, men luft er litt billigere, sprekker dog lettere hvis du pusser tykt og ettervanner dårlig. Du har mer tid på deg med luftkalk.
Er c mørtel ikke et alternativ? Vet du at du har kalkmørtel på veggen?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.