Hei,

Jeg bor i et hus bygd i 1936 med murede kjellervegger. Deler av kjelleren har vært innredet som kjellerstue siden gud vet når. Jeg har nettopp revet bort gulv og vegger i et av rommene, og nå trenger veggene bak å bli penere. Jeg har følgende spørsmål som jeg håper noen tør å svare på.

Som sett på bildene nedenfor sitter det flere generasjoner puss på veggene. Det ytterste sementgrå laget var til stor del løst bak veggene, og det meste av det som satt igjen kunne jeg slå løs ganske lett. Det slapp i store flak når jeg gravde litt med meiselen. Kan det være slik at dette er en sementmørtel som har vært upassende å sette på bakliggende, mykere, mørtel, og at det er derfor det slipper nå og drar med seg deler av pussen bak?

Hva er passende å pusse veggen med nå? Hydraulisk kalkmørtel? Huset er drenert, men en viss risiko for fuktbelastning kan man sikkert regne med. Eller kan det funke med noe C-mørtel?

Hvordan gjør man med de litt dypere hullene som finnes i veggen? Når jeg leser om ulike mørtler angis en sjikttykkelse som ikke skal overskrides, men noen av hullene er betydelig dypere. Selv om man legger på i omganger blir det ganske tungvint om man skal holde seg til eksempelvis 3-6 mm, som for denne mørtelen: https://www.bauhaus.se/hydrauliskt-kalkbruk-cs-ii.

• Murvegg med avskallet puss, nær et vindu. Ulik lag av puss vises, inkludert løse og grove områder. Vinduskarm i venstre hjørne.
  • Veggen i kjelleren med flere lag puss, hvor det ytre laget har løsnet. Farget vindu på toppen og trepanel i taket. Ujevn overflate på veggen.
  • Skadet puss på en kjellervegg i et gammelt hus fra 1936. Områder med løst puss er synlige, og pussen mangler flere steder.
Vann med kvast deretter rødgrunn deretter c bruk og ettervann så kommer det til å holde fint sannsynligvis, men man får sleive et par ganger men blir kanon.

Schwen92 Schwen92 skrev:
Vanne med kost, deretter rødkgrunn, så C-mørtel og ettervann så vil det sannsynligvis holde fint, men du må sleive et par ganger, men det blir kanon.
Noen spesiell type C-mørtel? Det finnes jo en del å velge fra der.

B basseman skrev:
Finnes gode instruksjoner blant annet fra Finja hvilken mørtel som kan brukes [lenke]
Takk!
Er fortsatt litt usikker dog. Puss- & murmørtel C høres bra ut, men jeg ser ikke noe om hvilke fuktegenskaper den har. Kan jeg føle meg trygg på at den vil fungere i et fuktbelastet miljø? Og hvordan gjør jeg med de dypere hullene i veggen. Trenger jeg å reparere dem med noe annet før jeg pusser, eller fyller jeg dem med puss i forbindelse med pussingen?

Mindre hull hadde jeg reparert med sementmørtel/eller reparasjonsmørtel. Slam eller prime før du reparerer.

AJ82 AJ82 skrev:
Hei,

Jeg bor i et hus bygd i 1936 med murede kjellervegger. Deler av kjelleren har vært innredet som kjellerstue siden gud vet når. Jeg har nettopp revet bort gulv og vegger i et av rommene, og nå trenger veggene bak å pusses opp. Jeg har følgende funderinger som jeg håper noen tørr å besvare.

Som sett på bildene nedenfor, sitter det flere generasjoner puss på veggene. Det ytterste sementgrå laget var til dels løst bak veggene, og det meste av det som satt igjen kunne jeg banke løs ganske lett. Det løsnet i store flak når jeg gravde litt med meisel. Kan det være slik at dette er et sementmørtel som har vært uegnet å sette på bakliggende, mykere, mørtel, og at det er derfor det løsner nå og tar med seg deler av pussen bak?

Hva er passende å pusse veggen med nå? Hydraulisk kalkmørtel? Huset er dreneret, men man kan sikkert regne med en viss risiko for fuktbelastning. Eller kan det funke med noe C-mørtel?

Hvordan gjør man med de litt dypere hullene som finnes i veggen? Når jeg leser om forskjellige mørtler er det oppgitt en sjikttykkelse som ikke skal overskrides, men noen av hullene er betydelig dypere. Selv om man legger på i omganger blir det ganske tungvint om man skal holde seg til for eksempel 3-6 mm, som for denne mørtelen: [lenke].
Hei,

Vi har lignende forutsetninger, kan man spørre hva dere til slutt brukte til kjelleren deres?

//MVH GS

G gunsven skrev:
Hei,

Vi har lignende forutsetninger, får man spørre hva dere brukte til deres kjeller til slutt?

//MVH GS
En 25 kg sekk med StoLevell Cote F grunnpuss plassert på et betonggulv, med gule bøtter i bakgrunnen.
Denne. Sitter fint enn så lenge.

• Liker
gunsven
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.