Har oppdaget en gammel sprekk i murverket når jeg fjernet en gipsvegg. At det skal være kslkbruk i pussen hersker det ingen tvil om - spørsmålet er om jeg skal fylle inn noe annet mellom teglsteinene der sprekken er som bredest (ca 1-1.5 cm).
Har lest at det finnes fugemasser på tube for dette - men er usikker på om det er så smart i et murverk som brukes til fyring (vedovn om vinteren).
Sprekken går ved siden av røk og luftekanaler - så tettheten er ikke et problem i dette tilfellet.
Ser det ut så der så må det jo bero på noe......jeg ville nok skrelle bort øvrig puss og se om sprekken går gjennom steinene også. Eller er det en annen slags "skjøt" der?
Ser det ut sånn så må det jo være på grunn av noe......jeg ville nok ha skrellet bort annen puss og sett om sprekken går gjennom steinene også. Eller er det noen annen slags "skjøt" der?
Mm. Min tanke også - formentlig skyldes det at de byttet rør til gaten for mange år siden og da gravde seg ned under huset ved den veggen for å koble på - formentlig fylte igjen på feil måte og fikk en setning (30 år siden..) på den andre siden av veggen synes ikke sprekken - vi har bodd der i 12 år så det er gamle synder..
Jeg skal slå bort mer så jeg kan se hvor ille det er...
Har banket ned langs sprekken nå. Det er en naturlig rak sprekk - ingen murstein som er sprukket.
Planen blir nå å børste og vanne - så stikke inn ny kalkmørtel og pusse!
Men hvis ingen stein er sprukket, så må det jo være noe ekstra murt på selve den primære stokken? Ellers ligger jo steinen i forband.
Riktig observert - med mindre de ikke muret pipen separat ved byggingen i 1939 så må venstre side ha blitt murt opp senere - synes dog ikke på noen av originaltegningene.. men hele veggen er bærende. Det kan ha vært slått opp en dør der en gang i tiden som senere ble tettet igjen..
Uansett - problemet er nå løst (det ble Weber 148 Hydraulisk kalkmørtel)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.