3.459 lest ·
20 svar
3k lest
20 svar
Hvilken grunn blir den mest stabile?
Anta en plan og jevn grusbunn som er hard. På denne bunnen skal et mindre hus med målene 7m * 4,5m plasseres.
Hvilken konfigurasjon av 10 utlagte leca-bjelker gjør at grunnlaget som huset skal stå på blir mest stabilt? Se vedlagte bilder. Alternativ A eller E?
Vil alternativ E bli mer stabilt om 2 ekstra bjelker legges inn i midten? (De stiplede linjene i skissen)
Har dere forslag til hvordan grunnlaget kan løses på lignende måte ved å legge ut betongsviller eller lignende, så er jeg lutter øre. Vil imidlertid ikke støpe i det hele tatt.
Hvilken konfigurasjon av 10 utlagte leca-bjelker gjør at grunnlaget som huset skal stå på blir mest stabilt? Se vedlagte bilder. Alternativ A eller E?
Vil alternativ E bli mer stabilt om 2 ekstra bjelker legges inn i midten? (De stiplede linjene i skissen)
Har dere forslag til hvordan grunnlaget kan løses på lignende måte ved å legge ut betongsviller eller lignende, så er jeg lutter øre. Vil imidlertid ikke støpe i det hele tatt.
Huset skal transporteres dit. Har dessverre ikke kunnet få frem hvordan bjelker og bærelinjer ligger. Jeg antar at de går fra langsiden til langsiden. Jeg har vært i huset og prøveboret i gulvet, men har ikke kunnet finne ut av det siden hele bjelkelaget er isolert. Huset står for øyeblikket løst på en uisolert plate på mark.Karrock skrev:
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 894 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 894 innlegg
Huset står løst på en uisolert plate, men har et opplekt gulv. Det er da selvfølgelig usikkert om lektene er distanser for isolasjon, eller rimelig bærende over 4,5m. Jeg antar at du allerede har lecabjelkene. Tre kontinuerlige linjer, langsider og midt tror jeg er en brukbar sikker vei om det ikke går å finne ut mer. Kompletter midtlinjen med vanlige lecablokker om det ikke er nok, og legg bunnsvillpapp og lekt oppå.
Sjekk om du får tak i cc-mål og høyde på lektene, og sammenlign med svensk dimensjoneringsverktøy for treverk for å se om spenn på 2,2m er rimelig.
Sjekk om du får tak i cc-mål og høyde på lektene, og sammenlign med svensk dimensjoneringsverktøy for treverk for å se om spenn på 2,2m er rimelig.
Takk for svar. Nei jeg har ikke lecabjelkene ennå. Ditt forslag har fått meg til å tenke om. Jeg har funnet lecabjelker som er hele 6m lange, se vedlagt bilde. Hva tror du om å legge ut 3 stykker som på det andre vedlagte bildet? Er det dumt å la 2 hjørner være helt uten støtte?Karrock skrev:
Huset står løst på en oisolert plate, men har et oppforet gulv. Det er da selvfølgelig usikkert om bjelkene er distanser for isolasjon, eller rimelig bærende over 4,5m. Jeg antar at du allerede har lecabjelkene. Tre kontinuerlige linjer, langsidene og midten tror jeg er en rimelig sikker vei om det ikke går an å finne ut mer. Kompletter midtlinjen med vanlige lecablokker hvis det ikke er nok, og legg bunnfylling og bjelke oppå.
Sjekk om du kan få tak i cc-mål og høyde på bjelkene, og sammenlign med svensk tres dimensjoneringsverktøy for å se om spenn på 2,2m er rimelig.
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 894 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 894 innlegg
Ok. Jeg tror ikke det er bra å la hjørnene være. Men kompletterer du med 6 stk vanlige lecablokker så rekker det jo også dit. Usikker på om du vinner noe på bjelker eller om det går like bra med bare vanlige blokker.
Så, neste pilsner. Man pleier jo å ha en trossbunnplate eller lignende under, finnes det? Har du vurdert hvordan du fikser overgangen fra hvilende på plate til pilarer med hensyn til mus- fukt- vindspørsmål?
Om det er utelukket å støpe, er kanskje helheten bedre med et lag belegningsstein eller xps-isolasjon under i stedet.
Det er nok flere her som kan ha gode ideer, men det trengs mer info om selve huset. Kanskje vurdere å skaffe hjelp på stedet, men usikker på om det skulle være en takstmann, konstruktør eller bygningsfysiker som er best å vende seg til.
Så, neste pilsner. Man pleier jo å ha en trossbunnplate eller lignende under, finnes det? Har du vurdert hvordan du fikser overgangen fra hvilende på plate til pilarer med hensyn til mus- fukt- vindspørsmål?
Om det er utelukket å støpe, er kanskje helheten bedre med et lag belegningsstein eller xps-isolasjon under i stedet.
Det er nok flere her som kan ha gode ideer, men det trengs mer info om selve huset. Kanskje vurdere å skaffe hjelp på stedet, men usikker på om det skulle være en takstmann, konstruktør eller bygningsfysiker som er best å vende seg til.
Trossbunnen er solid isolert. Jeg prøveboret i gulvet for å forsøke å finne ut hvor stor avstand det er mellom bærelinjene osv, men så bare glassull. Det er minst 20 cm glassull i hele trossbunnen.Karrock skrev:
Jeg tenkte å legge et lag tjærepapp oppå pilarene før huset legges på dem. Med hensyn til fuktighet tror jeg at grunnen vil bli bedre ventilert nå som den skal ligge på pilarer enn tidligere da den lå på en uisolert betongplate.
Spørsmålet kan ikke besvares før du informerer om hvordan svillen/gulvbjelkene plasseres.E Einh skrev:Anta en plan og polstret grusbunn som er hard. På denne bunnen skal et mindre hus med målene 7m * 4,5m plasseres.
Hvilken konfigurasjon av 10 utlagte lecabjelker gjør at fundamentet som huset skal plasseres på blir mest stabilt? Se vedlagte bilder. Alternativ A eller E?
Vil alternativ E bli mer stabilt hvis 2 ekstra bjelker legges inn i midten? (De stiplede linjene i skissen)
Om dere har forslag til hvordan fundamentet kan løses på lignende måte ved å legge ut betongsleepers eller lignende så er jeg lutter øre. Ønsker imidlertid ikke å støpe i det hele tatt.
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 894 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 894 innlegg
Ok. Men du vet ikke om glassullen blir liggende på platen når huset løftes. Jeg hadde ikke ønsket å krype rundt under et hengende hus og prøve å dytte tilbake og feste opp isolasjonen igjen med bjelkelagsplater.E Einh skrev:Bjelkelaget er solid isolert. Jeg prøveboret i gulvet for å forsøke å finne ut hvor langt avstand det er mellom bjelkene osv men så bare glassull. Det er i det minste 20 cm glassull i hele bjelkelaget.
Jeg tenkte å legge et lag tjærepapp oppå søylene før huset legges på dem. Med hensyn til fuktighet så tror jeg at grunnen vil bli bedre ventilert nå som den skal ligge på søyler enn tidligere når den lå på en uisolert betongplate.
Å flytte mindre hus er en rimelig rutinegreie. Å bytte type fundamentering fra plate til søyler krever litt bedre kontroll enn du har for øyeblikket. Du virker innstilt (fiksert?) på å finne brukte betongklosser å legge huset på. Alle hus med plate på mark fundamenteres på eps eller xps-isolasjon i fasthetsgrad fra 80-300. Det holder og er lett å arbeide med. Går du på et utbredt lag xps så vil huset ligge fint.
Jo, jeg tror at isoleringen vil ligge igjen i og med at huset ble løftet på plass på platen en gang på 70-tallet.Karrock skrev:
Ok. Men du vet ikke om glassullen ligger igjen på platen når huset løftes. Jeg hadde ikke ønsket å kravle rundt under et hengende hus og forsøke å pirke tilbake og feste opp isoleringen igjen med trossbunnskiver.
Å flytte mindre hus er en rimelig rutinesak. Å bytte type fundamentering fra plate til stolper krever litt bedre innsikt enn du har for øyeblikket. Du virker innstilt (fiksert?) på å finne brukte betongklosser å legge huset på. Alle hus med plate på mark er fundamentert på eps eller xps-isolering i holdfasthet fra 80-300. Det holder og er lett å arbeide med. Går du på et utbredt lag xps så vil huset ligge fint.