Hvilken dimensjonering av søyler på fjell for et toetasjes hus i snøsone 2,5 bør jeg regne med?

Vi planlegger å bygge til vår eksisterende hytte (1 etasje, opprinnelig sommerhytte) med 6,6 x 7,8 per etasje, altså ca. 50kvm per etasje. Hytta er beliggende over skrånende fjell i dagen og står på søyler, vi vil bruke søyler for utbyggingen også. Å få tak i konstruktør og firma for slik fundamentering har vist seg å ta tid. Jeg vil derfor regne litt grovt så jeg har en oppfatning om omtrent hvor det kan lande.

Tenker jeg feil hvis jeg antar at tilbyggingens egenvekt vil være under 50 tonn, noe som med 21 søyler og snøsone 2,5 gir: 500 + 250 (2,5 x 50 kvm x 2 for å sikre opp) kn som med 21 søyler blir ca. 36 kn per søyle. Så si ca. 50kn?
Fjell skal vel tåle 400kn/m2? Da får jeg at vi trenger 0,125 m2 som bør bli roten av 0,125/3,14, altså rett under 0,2 m radius...

, altså søyler med 400mm i diameter?

Hei, skal gjøre i prinsippet det samme som deg.
Har du 3 bjelke rader eller?
Har du allerede støpt bjelkene?
Hva brukte du til armering?

Anders Bylund Anders Bylund skrev:
Hei, skal gjøre i prinsippet samme sak som du.
Har du 3 plint rader eller?
Har du allerede støpt plintene?
Hva kjørte du for armering?
Hei. Først hadde vi kontakt med to av drakene, men en svarte ikke uten lovet og lovet. Den andre sendte et tilbud etter at vi hadde purret i et par måneder eller så, men det var på noe helt annet enn det vi hadde bedt om (plate på mark) for syke beløp. Fikk tips av en snekker som hadde snakket med en annen snekker som også viste seg å være konstruktør, så vi fikk tegninger på under ett døgn når vi tok kontakt med dem. Kan sende PM om du vil vite hvem de er.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.