Hei,

Holder på å renovere en gammel låve hvor vi akkurat nå holder på å fikse gavlen. Der har vi midlertidig fikset nye støtter for den ene gavlen. I og med det så vil vi ha den nye inngangen på midten. Dessverre sitter bjelken ("T" i bildet) som holder oppe gulvet i andre etasje ca. 60 cm fra mønelinjen. I og med det skulle jeg ønske å bytte ut med en limtre alternativt stålbjelke mellom de andre to litt større bjelkene, mellom bjelke A og B, hvor avstanden er 336 cm. Avstanden i lengde på bjelke T er 367 cm som dere kan se på det andre bildet. Bjelke T holder kun oppe gulvet og er ikke koblet med taket på noen måte.

Skulle helst ønske å bruke limtre da jeg kunne feste et skyvedørsbeslag på den. Dog ønsker jeg ikke at den blir for tykk da jeg helst vil ha 220 cm høyde på døråpningen. Den skal jo "bare" holde gulvet i andre etasje for en kommende festlokale.

I dag er det ca. 265 cm høyde og jeg vet ikke eksakt hvor gulvet kommer til å lande da vi skal støpe nytt.

Noen som har forskjell på å regne ut hva slags limtrebjelke som trengs eller har noen andre gode ideer om hva man kunne gjøre?

Takker på forhånd, Peter

• Renovering av en lada: bild viser gavel med markerte stolper A, B og T, og avstand 336 cm. Stillas, treverk og verktøy på gulvet.
  • Innvendig bilde av en gammel låve under renovering med takbjelker, midlertidige støtter og merkede avstander mellom bjelker for gulvstøtte.
  • Gammel rød låve under renovering med midlertidige støtter på gavlen, forberedt for ny inngang. Bygningsmaterialer og verktøy synlige.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.