Hei,
Jeg har nylig flyttet inn i et hus fra 1960 og har merket en merkelig lukt i enkelte rom. Det lukter veldig innestengt og minner om lukten av gammelt støv eller sagflis. Jeg har begynt å mistenke at lukten kommer fra veggene og prøver nå å identifisere hvordan de er konstruert.
Jeg vedlegger et par bilder nedenfor. Jeg mistenker at det brune materialet er masonitt eller tretex. Kan det stemme? Men hva kan det hvite materialet ytterst være?
Veggen er en yttervegg (murstein) og jeg mistenker at lukten kommer fra masonitt/tretex-platene. Etter å ha lest en rekke tråder her på forumet har jeg forstått at gammel masonitt/tretex kan avgi en gammel innestengt lukt. Har bestilt en fuktmåler for å sikre at jeg ikke har noen fuktskader.
Takknemlig for all hjelp!
Jeg har nylig flyttet inn i et hus fra 1960 og har merket en merkelig lukt i enkelte rom. Det lukter veldig innestengt og minner om lukten av gammelt støv eller sagflis. Jeg har begynt å mistenke at lukten kommer fra veggene og prøver nå å identifisere hvordan de er konstruert.
Jeg vedlegger et par bilder nedenfor. Jeg mistenker at det brune materialet er masonitt eller tretex. Kan det stemme? Men hva kan det hvite materialet ytterst være?
Veggen er en yttervegg (murstein) og jeg mistenker at lukten kommer fra masonitt/tretex-platene. Etter å ha lest en rekke tråder her på forumet har jeg forstått at gammel masonitt/tretex kan avgi en gammel innestengt lukt. Har bestilt en fuktmåler for å sikre at jeg ikke har noen fuktskader.
Takknemlig for all hjelp!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.203 innlegg
Eternittplater var jevntykke og ble brukt der det var behov for ekstra brannbeskyttelse, f.eks. i fyrrom og garasjer. Det var jo ikke noe man strødde rundt med, for de var jo ikke billigere enn andre materialer.
Kan man ha forsøkt å helsparkle treetex-platene, men når man ikke klarte å få det jevnt, satte man opp renoveringsgips oppå?
Når det gjelder lukten av innestengt luft, så hadde jo mange hus fra den tiden dårlig ventilasjon sammenlignet med dagens krav. På sommeren sto jo vinduene på gløtt når man var hjemme og det ikke regnet mye.
Kan man ha forsøkt å helsparkle treetex-platene, men når man ikke klarte å få det jevnt, satte man opp renoveringsgips oppå?
Når det gjelder lukten av innestengt luft, så hadde jo mange hus fra den tiden dårlig ventilasjon sammenlignet med dagens krav. På sommeren sto jo vinduene på gløtt når man var hjemme og det ikke regnet mye.
Verktøyentusiast
· E
· 15 066 innlegg
Synes det ser ut som treetex, renoveringsgips og sparkel.
Det høres ut som en rimelig forklaring. Takk!BirgitS skrev:
Eternittplater var jevntykk og ble brukt der det trengtes ekstra brannsikring, f.eks. i fyrrom og garasjer. Det var jo ikke noe man strødde om seg med for de var jo ikke billigere enn andre materialer.
Kan man ha forsøkt å bredsparkle treetex-platene men når man ikke klarte å få det jevnt så satte man opp reparasjonsgips oppå?
Apropos lukten av innestengt så har jo mange hus fra den tiden utilstrekkelig ventilasjon sammenlignet med dagens krav. Sommertid så sto jo vinduene på gløtt når man var hjemme og det ikke regnet mye.
Ja, jeg har dårlig ventilasjon. Lukten finnes dog fortsatt til tross for at vinduene er åpne hele dagene. Grunnen til at jeg mistenker treetex-platene er at det lukter tydeligst ved gulvlistene og i doseringshullet jeg fotograferte. Jeg fant denne tråden der folk ser ut til å ha hatt lignende problemer med treetex.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-innervaeggar-60-tals-hus-masonit-lukt.377675/
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan detta vara asbest eller vad för väv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
Kan detta vara asbest, eller vad är det för material?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad kan detta vara för toalettstol? Tillverkare
Badrum -
Vad är detta för slamavskiljare och hur ska den vara monterad
Vatten & Avlopp