Hei,
Er det noen som har en gjetning på hva det er for mystisk kiste som er bygget på loftet, har ikke våget å bryte opp og sjekke ennå. Lurer også på om noen kan tenkes å vite hva mitt isolerte jernrør kan være. Skulle gjerne fjernet begge, men vil ikke rive i sånt jeg ikke vet hva det er om det har en mystisk funksjon.
Er det noen som har en gjetning på hva det er for mystisk kiste som er bygget på loftet, har ikke våget å bryte opp og sjekke ennå. Lurer også på om noen kan tenkes å vite hva mitt isolerte jernrør kan være. Skulle gjerne fjernet begge, men vil ikke rive i sånt jeg ikke vet hva det er om det har en mystisk funksjon.
Bilde 1) pass
Bilde 2) føles som et åpent ekspansjonskar til varmesystemet, evt. En levning som kan være tatt ut av drift. (Da finnes det et trykksatt, ofte rødt, trykkekspansjonskar et sted i varmesystemet, ofte ved varmekilden). Bare å se etter.
Det kan være lurt å holde øye med disse åpne karene nå og da. Om de ruster i stykker får man jo en liten vannskade.
Bilde 2) føles som et åpent ekspansjonskar til varmesystemet, evt. En levning som kan være tatt ut av drift. (Da finnes det et trykksatt, ofte rødt, trykkekspansjonskar et sted i varmesystemet, ofte ved varmekilden). Bare å se etter.
Det kan være lurt å holde øye med disse åpne karene nå og da. Om de ruster i stykker får man jo en liten vannskade.
Har 2 gamle elkjeler i kjelleren som ikke brukes. Kjører på fjernvarme. Kan det være en levning fra da det var vedfyring når det ble bygget? Huset er fra 1922B BSOD skrev:Bilde 1) pass
Bilde 2) føles som et åpent ekspansjonskar til varmesystemet, ev. En levning som kanskje er tatt ut av drift. (Da finnes et trykksatt, ofte rødt, trykkekspansjonskar et sted i varmesystemet, ofte ved varmekilden). Bare å se etter.
Det kan være bra å holde øye med disse åpne karene av og til. Hvis de ruster i stykker får man jo en liten vannskade.
Sikkert. Fjernvarme har nesten alltid et lite ekspansjonskar ved vekseleren. Vet ikke om karet er borte eller om det skjules under isolasjonen, men at de har latt litt isolasjon og en trykkløs rørstump være derunder? Ser litt halvrevet ut.P psu skrev:
Det er ikke sånn at det går an å se under hva som kommer ned fra kisten? Tenker typ om man har flyttet kjøkken og dratt ut ventilasjonsrør fra det nye kjøkkenet så eller fra et bad? Ellers får du vel sjekke med kirkebøkene om du har noen familie i nærområdet som er født men aldri blitt begravd 
Edit: ser at plankene på siden er endetre, hvilket du nok ikke finner på en trelast så de er nok ganske tidstypiske, og antagelig er det ikke et nytt ventilasjonsrør der, bare nabokona igjen da, helt enkelt. RIP.
Edit: ser at plankene på siden er endetre, hvilket du nok ikke finner på en trelast så de er nok ganske tidstypiske, og antagelig er det ikke et nytt ventilasjonsrør der, bare nabokona igjen da, helt enkelt. RIP.
Sist redigert:
Sitter det noen ventil på gavlen under vinduet?
Under kisten er det et soverom (er soverom på originaltegningene også), eneste som er i det taket hva jeg vet er en lampe, føles som en overdreven konstruksjon for å bygge inn et elrørT TypRätt skrev:Det er ikke sånn at det går an å se under hva som kommer ned fra kisten? Tenker typ om man har flyttet kjøkken og trukket ut ventilasjonsrør fra det nye kjøkkenet sånn eller fra et baderom? Ellers får du vel sjekke med kirkebøkene om du har noen familie i nærområdet som er født men aldri blitt begravet
Endre: ser at plankene på siden er endetre som du nok ikke finner på et sagbruk så de er nok riktig daværende og antagelig er det ikke et nytt ventilasjonsrør der i, bare nabokona igjen da rett og slett. RIP.