Jeg planlegger gulvbjelkelaget over krypkjelleren på en utvidelse. Jeg forstår ikke hva den nedre svillen (rødmarkert) jeg har markert fra prinsipptegningen fra treguiden har for hensikt?
Kan ikke gulvbjelkene hvile direkte mot kantbjelken i stedet? Spennvidden minsker jo med ~15-20 cm (blå strek) om man lar gulvbjelkene ligge direkte mot kantbjelken.
Jeg planlegger gulvbjelkelaget over krypkjelleren på en utvidelse. Jeg forstår ikke hva den nedre syll (rødmarkert) jeg har markert fra prinsipptegningen fra trehåndboken har for formål?
Kan ikke gulvbjelkene hvile direkte mot kantbjelken i stedet? Spennvidden reduseres jo med ~15-20 cm (blå streker) om man lar gulvbjelkene ligge direkte mot kantbjelken.
[bilde]
Den fordeler trykket og forankrer huset ned i grunnen. Velg en bredere syll.
Den fordeler trykket og forankrer huset ned i grunnen. Velg en bredere syll.
Ok virker fornuftig. I träguiden står det at den nedre syllen skal være av trykt treverk. Jeg var under inntrykk av at man ikke fikk bygge inn trykt treverk?
Ok låter vettigt. I træguiden står det at den nedre svillen skal være av trykkimpregnert treverk. Jeg var under oppfatning av at man ikke fikk bygge inn trykkimpregnert treverk?
Det er delte meninger om dette. Svillen ligger utenfor huskonstruksjonen og dagens trykkimpregnerte går ikke å sammenligne med det gamle trykkimpregnerte som hadde veldig sterk lukt. Så derfor kan man bruke trykkimpregnert svill, men i dag råder man til å ikke bruke det. Man legger alltid en eller annen type svillepapp/isolasjon som uansett hindrer fukt i å spre seg fra sålen og videre opp. Derfor brukes vanlig treverk som svill i dag. Mvh
Jeg var under oppfatningen at man ikke fikk bygge inn trykket virke?
Det er derfor den er plassert som den er. Utenfor klimaskallet.
Formålet er ellers, som sagt, å ha noe å feste resten av stenderverket i som sitter fast i muren. Visst kan man løse det på andre måter, men det er ganske enkelt å feste en regel rundt før man begynner å bygge resten.
Har man svillpapp mellom og vindsperre/vindpapp på utsiden som dekker svillen så trenger den ikke være impregnert.
Å bygge uten syll tar mye lengre tid fordi hver gulvbjelke da skal festes inn i en murt konstruksjon med presisjon i sidelengs retning. Det er en fordel om syllen har så stor tverrsnittsareal som mulig. Tidligere valgte man alltid godt trevirke med kvadratisk tverrsnitt til syller. I korrekt utførte trekonstruksjoner i bygninger skal man ikke trenge trykkimpregnert trevirke.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.