Helt siden vi flyttet inn for et halvt år siden har jeg lengtet etter å få dra opp gulvteppet i kjelleren. I kveld begynte jeg endelig!

Trodde jeg skulle finne noe kjedelig betonggulv under å legge fliser på, men så var det ikke i det hele tatt. Det var et slags grønt mønstret gulv. Huset er fra 1964. Er det noen som vet hva det er?

Edit: Prøvde å fjerne innlegget for jeg skjønte hva det var for gulv, men forstår ikke hvordan man fjerner et innlegg så det får vel være igjen. Det var visst bare en gammel plastmatte! :crysmile: Jaja, bedre enn det gamle ekle teppet uansett! Får se om jeg lar det ligge igjen eller river det opp med :p

Peeling malte vegg avslører grønnmønstret vinylgulv fra 1964. Malingsflak og sparkelkniv vises ved siden av.

Gammelt grønt mønstret vinylgulv med abstrakte blader og linjer i kjelleren fra et hus bygget i 1964.

Sist redigert:
Plastmatte kan være bra å fjerne fra kjellergulv. Den kan styre markfuktigheten til å gå opp via veggene i stedet for å diffundere ut gjennom gulvet, slik at du får fukt og pussavskalling også på innervegger. Det kan også dannes saltavleiringer under matten, spesielt i kanter og skjøter som ikke er sveiset. Vi fikk slikt i forrige husets kjeller. Det ga en merkelig lukt og ujevnt gulv som knaset der saltet lå i tykke lag. Den eneste fordelen med plastmatten var at den holdt møbler og ting som sto direkte på gulvet, tørre.

Takk for infoen! Da river jeg opp den også, og kjører betonggulv frem til vi får fikset flis :)

Angående at du skrev at plastmatten var bra for å holde møbler tørre. Om jeg skal montere en garderobe, betyr det at jeg skal sette den på noe først? Eller er det ok å sette det direkte på betongen?

@mrsnhp

P peter.linkan skrev:
Takk for infoen! Da river jeg opp den med, og kjører betonggulv frem til vi får fikset fliser :)

Angående at du skrev at plastmatten var bra for å holde møbler tørre. Om jeg skal montere en garderobe, betyr det at jeg skal sette den på noe først? Eller ok å sette det direkte på betongen?

@mrsnhp
Det kommer an på hvor mye jordfuktighet dere har som kommer opp gjennom gulvet, noe som igjen avhenger av grunnforholdene og hvordan det er drenert under. Jeg vet dessverre ikke hvordan underlaget pleier å være i 60-tallshus, men du merker det når du løfter i plastmatten om det er mye salt eller fukt under.

I vårt forrige 50-tallshus var det helt sleipt under plastmatten, og der ville jeg ikke ha satt noe så stort/tett som et garderobeskap direkte på betonggulvet. I vårt nåværende hus (enda litt eldre) ser det ut til å være mindre jordfuktighet, og jeg kunne ha sjanset på et skap med tilstrekkelig sokkel, så bunnplaten ikke havner helt ved gulvet.

Om dere planlegger å gjøre om og legge fliser innen noen år, finnes jo alternativet å la plastmatten være der til da. Den har ligget der lenge, og det rekker ikke å bli merkbart verre på et par år.

Eller så kan dere så klart legge et stykke plastmatte bare under garderoben.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Eller så kan dere så klart legge et stykke plastmatte bare under garderoben.
Smart! (y)

• Liker
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS
Tenk på at både plastmatten og limet under den kan inneholde asbest så det kan være lurt å sende en bit til analyse.

BirgitS BirgitS skrev:
Tenk på at både plastmatten og limet under den kan inneholde asbest så det kan være lurt å sende en bit for analyse.
Enig, den matten der skal du være forsiktig med.

Oi da, takk for infoen! Det visste jeg ikke.

Men det gjelder bare hvis vi drar opp plastmatten, ikke sant? Å dra opp vegg-til-vegg-teppet og la plastmatten ligge er ufarlig?

BirgitS
P peter.linkan skrev:
Men det gjelder bare for om vi drar opp plastmatten, ikke sant? Å dra opp heldekkende teppe og la plastmatten ligge er ufarlig?
Ja, derimot er kanskje ikke plastmatten noe bra underlag for fliser. I det minste blir det jo meningsløst å legge fliser bare for at fukt i betongplaten skal kunne fordampe.

Nei, tenkte ikke å legge fliser oppå plastmatten. Men det må vel finnes en sikker måte å fjerne plastmatten på?

Asbest kan visst også finnes i mattelim. Tror jeg lar det gulvteppet ligge der inntil videre, til jeg har gjort en test...

Stor takk for deres hjelp og oppmerksomhet for dette!

• Liker
Cerb og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.