Her om dagen var et firma her og gravde for å legge inn "åpen fiber" til huset vårt.
Huset er en 1 1/2-etasjes villa med "plate på mark" bygget rundt 1990.
Under strømskapet på utsiden, ble det tydeligvis gravd et sjakt for å nå kanalisering fra gamle telefonkabler og deretter ble det gjort et sjakt langsmed husfundamentet til der fiberen senere skal komme inn.
Etter at jobben var utført, så jeg at det også var blitt gravd opp (og kastet i søppelkassen min) en del materialer fra typ isolasjonsplater - typ 5 cm tykke, som på en eller annen måte må ha kommet fra når de hadde laget sjakt for å nå kanaliseringen for fiberen og gravd langs med husfundamentet. Så jeg oppfatter det som at de nesten må ha sittet langs med husfundamentet, nedgravd typ den delen av husfundamentet nedenfor selve strømskapet.
Hva kunne disse isolasjonsplatene/materialet ha vært brukt til, og hva innebærer det at de nå tydeligvis har fjernet disse? Typ 5 cm tykke og kanskje biter på 40x20 cm store (var i hvert fall det jeg fant som de hadde kastet unna).
Som sagt, huset er en 1 1/2-etasjes villa med plate på mark fra 1990.
Huset finnes i Torslanda, altså lengst vest på Hisingen (Göteborg) ;-)
Vintrene kan jo være litt varierte her ute, i vinter var det jo dog kjempekaldt under en lang periode i februar.
Det er jo litt "spennende" at de som gravde "sjaktet" for fiberen fjernet så mye av dette og som det ser ut ikke erstattet det med noe..! :-o
De gravde som sagt en smal "sjakt" (typ 30 cm dyp) rett utenfor husgrunnen, men rett nedenfor el-skapet gravde de nok litt dypere for å nå den kanalisasjonen som f.eks. tele-kabelen allerede gikk i.
Antar at det kan ha vært der som man har gått helt inn mot husgrunnen og nådd dette.
Men sitter det altså sannsynligvis slik steinull langs med hele grunnen et stykke ned?
Er det da så himla vellykket at de har fjernet såpass mye av det som dette???
Dessuten hadde de lagt det helt løst i søppeldunken min, noe som innebar at søppeltømmerne ikke henter søppelet fordi det ligger løst materiale der uten pose..! :-o
Antakelig steinull som brukes som teleisolasjon, hvor i landet ligger huset? Finnes litt forskjellige soner for hvor mye sånt man trenger
Huset finnes i Torslanda, altså lengst vest på Hisingen (Göteborg) ;-)
Vintrene kan jo være litt varierende her ute, i fjor vinter var det jo dog kjempekaldt under en lang periode i februar.
Nå har jeg fått noen bilder fra firmaet som har gravd fiber her ved siden av huset, litt dokumentasjon på hva de har gjort.
På den som er mer nærbilde, så ser man jo litt spor av det der materialet.
Jeg forstår dog ikke helt hva disse steinullplatene har for hensikt her og ikke helt konsekvensen av at de nå har fjernet det for meg?
Det går jo inn litt annet der også under el-skapet - både strøm og sikkert litt lenger ned ligger nok type vann/avløp.
Jeg er jo bare litt "bekymret" for at hvis nå disse steinullplatene (eller hva det nå er) isolerte mot grunnmuren eller mot noe annet - og at det får noen form for konsekvenser.
Fiber-firmaet som gravde kjente ikke til det i det hele tatt, de mente at det sikkert var noen form for "fylle", og at man slett ikke har slike materialer der.
Som sagt, vanskelig å forstå konsekvensene av det - og jeg tror ikke helt at isolasjonsplatene / materialet har havnet der av en "tilfeldighet" som noen form for "fylle".
Bør være kantisolering. Avhengig av hvor huset ligger og andre forhold er det noen ganger ekstra isolert rundt hjørnene. Det er som nevnt tidligere, frostisolering.
Bør være randisolasjon. Avhengig av hvor huset ligger og andre forhold er det noen ganger ekstra isolert rundt hjørnene. Det er som nevnt tidligere, teleisolasjon.
[bilde]
Takk @Centano Huset ligger som sagt i Torslanda.
Det er et vanlig 1 1/2-plans hus med plate på mark fra 1990.
Skal jeg da bare "godta" at fiberfirmaet som gravde rett og slett bare har revet bort typ disse bitene av denne isolasjonen og ikke erstattet med noe annet???
Nei jeg synes ikke du skal godta at de har fjernet den, man legger jo tilbake det om man har gravd opp det. Isoleringen har jo blitt lagt der av en grunn
Markplate er laget av ubrennbar fukt- og vannavvisende ROCKWOOL steinull. Markplate er en meget stiv og hard plate som er spesielt tilpasset for markkonstruksjoner, bunnplan og kjellervegg.