Hei!
Vi holder på å renovere huset vårt og det virker som om det har vært noen før som har renovert og ikke hatt helt kontroll.
Jeg har vedlagt tegninger fra 50-tallet (da offisielt tilbygg ble gjort), noen endringer er gjort, men stort sett er de fleste veggene fortsatt der.

Noen som vet hvordan man skal lese tegninger? Gamle plantegninger fra 1950-tallet viser rominndeling og veggplassering for et hus. Tegningen er håndskrevet med mål og notater. Tegning fra 50-tallet viser et tverrsnitt av et hus med mål på 2,80 m, 2,60 m, og 2,10 m. Godkjenningsdokument fra Motala 1951 er inkludert. Arkitekttegning av et hus fra 1950-tallet, med merking av rom som vaskerom, tørkerom og garasje. Tegningen viser plantegningsoppsett og veggplasseringer. Plantegning fra 1950-tallet som viser rom, hall og trapp. Håndskrevne notater og linjer indikerer endringer eller forslag til endringer.

Hei og velkommen til Byggahus forum!

Spørsmålet er hva dere vil vite? Huset er påbygd (står det 1957 eller 1951?) gjennom en forlengelse i samtlige plan. Jeg gjetter at bjelkelaget mellom garasjen og første etasje ble laget i armert betong. Den eldre delen av huset som ligger over bakken er bygget med plankstomme. Om det også gjelder for tilbyggingen kan man ikke lese ut. I andre etasje ble det bygget en ark i den gamle delen samtidig med tilbyggingen. De eneste bærende innervegger som jeg kan identifisere er dels hjertetvegg i den gamle delen (den veggen som går horisontalt på bildet midt i huset), dels veggen som avgrenser spisealkoven fra resten av tilbyggingen. Det siste er jeg ikke 100 % sikker på. Man trenger å vite gulvbjelkenes retning i bjelkelaget ovenfor.

Å lese tegninger er en kunst som man ikke tilegner seg på en kaffepause. Hver tid har dessuten sine manerer.

J justusandersson skrev:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Spørsmålet er hva dere vil vite? Huset er tilbygget (står det 1957 eller 1951?) gjennom en forlengelse i alle plan. Jeg gjetter at bjelkelaget mellom garasjen og første etasje ble gjort i armert betong. Den eldre delen av huset som ligger over bakken er bygget med plankekonstruksjon. Om det også gjelder for tilbygget kan man ikke lese ut. I andre etasje ble det bygget en ark i den gamle delen samtidig med tilbygget. De eneste bærende innerveggene som jeg kan identifisere er både hjerteveggen i den gamle delen (den veggen som går vannrett på bildet midt i huset), og veggen som avgrenser matdelen fra resten av tilbygget. Det siste er jeg ikke 100 % sikker på. Man trenger å vite gulvbjelkenes retning i bjelketaket over.

Å lese tegninger er en kunst man ikke tilegner seg på en kaffepause. Hver tid har dessuten sine manerer.

Takk for svaret. Skal sjekke opp litt det du skrev.
Hva tror du om kjelleren da? Der har de jo også gjort rare løsninger.
Mvh Rickard

Sist redigert:
I kjelleren er det hjertet og de gamle ytterveggene som man ikke kan fjerne hvordan som helst.

J justusandersson skrev:
I kjelleren er det hjerteveggen og de gamle ytterveggene som man ikke kan ta bort hvordan som helst.
Godt det. For det har de ikke gjort. Dog de to "inner" veggene i vaskerommet har de tatt bort.

Så har de jo tatt bort den der hjerteveggen du ikke var 100% sikker på. Men jeg vet ikke hvordan bjelkelaget ligger. Men står man i soverommet over det rommet, svikter gulvet i midten. Så det kanskje man bør sjekke opp.

Takk for dine svar :)

Du kan se bjelkenes retning ved å studere gulvplankene i etasjen ovenfor. Disse ligger i rett vinkel i forhold til bjelkene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.