4.048 lest ·
17 svar
4k lest
17 svar
Hva betyr "gammelt tømmer" (til hanebjelker)
Vi har hatt en byggkonsulent som har regnet på hva vi kan erstatte nåværende hanebjelker med i forbindelse med renovering av vår overetasje. Skal åpne opp i mønet og ønsker penere hanebjelker da disse blir synlige.
Byggkonsulenten har i sine anbefalinger angitt at nåværende bjelke kan erstattes med "gammelt virke" 100 x 125 mm.
Hva betyr "gammelt virke"? Og hvor kjøper man slikt. Og hvor finner jeg dimensjonen?
Eller bestilles dette enklest på en trelastforretning, så løser de problemet mitt?
Er det dyre ting vi snakker om?
Byggkonsulenten har i sine anbefalinger angitt at nåværende bjelke kan erstattes med "gammelt virke" 100 x 125 mm.
Hva betyr "gammelt virke"? Og hvor kjøper man slikt. Og hvor finner jeg dimensjonen?
Eller bestilles dette enklest på en trelastforretning, så løser de problemet mitt?
Er det dyre ting vi snakker om?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Jeg kjøpte 80*120 virke til mine bjelker og støtteben fra det lokale sagbruket (de kjører mye sokler, panel mm mm) Billig var det!
Tror jeg betalte typ 500kr for materialer til 7 takstoler (hanebjelke og støtteben)
Fint med grovskåret virke
Tror jeg betalte typ 500kr for materialer til 7 takstoler (hanebjelke og støtteben)
Fint med grovskåret virke
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om det er en byggkonsulent verd navnet så er den eneste rimelige tolkningen at han sikter til gamle dimensjoner. Før var 4x5 tommer lik 100x125 mm, ikke 95x120 som i dag.
Kärnfur er en fantastisk ressurs når det gjelder motstandsdyktighet mot råte mm, men knapt når det gjelder styrkeegenskaper. Der gjelder nok heller tettvoksthet, parallelitet, frihet fra kvister og lignende.
Kärnfur er en fantastisk ressurs når det gjelder motstandsdyktighet mot råte mm, men knapt når det gjelder styrkeegenskaper. Der gjelder nok heller tettvoksthet, parallelitet, frihet fra kvister og lignende.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Alt virkelig gammelt trevirke er overlegen mye som finnes i dag. Forekomsten av kvist er imidlertid uavhengig av alderen. Kjernefuru trenger heller ikke være tettvokst. Selv har jeg et lager saget over 100-år gamle furubord, tettvokst og med stort innhold av kjerne, som jeg bruker til mye. Men at TS:s byggkonsulent med uttrykket "gammelt" skulle sikte til trevirkeskvaliteten ville etter min mening være ganske uprofesjonelt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hadde jeg hatt en logosol skulle jeg saget opp en enorm eikestokk som jeg har liggende og som ingen har orket å løfte for å kjøre til sagen...
Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Ja, det ville vært såpass profesjonelt å i tillegg til de eksisterende fasthetsklassene legge til varianten "gammelt virke"