Hei,

Under forberedende elinstallasjon i taket ble det en tankefeil ved å trekke kabelføringen gjennom takbjelkene 145mm. kabelføringen burde selvfølgelig ha blitt lagt i panelen. Spørsmålet er om hullene 20mm i diameter som kan skimtes på bildet, 2 stk henholdsvis 3 stk i den andre takbjelken, påvirker bæreevnen vesentlig slik at de må byttes ut? Jeg innser også at det hadde vært bedre å legge hullene i neutrallaget, men nå er de der de er. Trenger jeg å bekymre meg for at taket skal rase inn? øvrig takkonstruksjon er råspont, strølekt, bærelekt og takplater. snølaster er å regne med. :confused:

Tak laget av trepanel med synlige kabelrør og hull i takbjelkene.

20 mm hull i bjelker spiller normalt ingen rolle i 145 mm høye bjelker. Man bør unngå å plassere hullene alt for nær bjelkenes under- og overkanter.

Ok, jeg tolker det som at det ikke bør være noe problem avhengig av den mindre diameteren, til tross for at hullene er litt vel i overkant?

Det er bedre at hullene er i overkant enn i underkant. Tre tåler trykk bedre enn dragning. Men helst bør hullene være på midten. Deretter er det ikke dumt å vurdere en helt annen vei for elektrorørene.

Elrørene vil havne i spredtpanelet. Dessverre er hullene allerede boret, men forhåpentligvis ikke noen stor fare for takbjelkene. Jeg tar med meg erfaringene fra dette.

Hullet ser dessuten ut til å være plassert midt på lengden, der momentet årsomsättning høyest. Du kan nok betrakte det som at det sitter en 120 regel der. Men det raser sannsynligvis ikke. Det pleier å være gode marginer.

Den skarpe svingen på slangen i øvre delen av bildet er helt umulig. Du vil aldri få i noen tråder der.

Ta en vanlig 1 liters malingsboks som mal. Hvis du bøyer slangen rundt boksen, er det omtrent så skarp den kan være, helst skal den ha enda større kurveradius enn det.

Vet ikke om jeg forstår den tenkte konstruksjonen. Men hvis det er meningen at det skal sitte rekkverk under bjelkene, så sitter jo boksen alt for dypt. boksen skal sitte i nivå med ferdig tak.

Dessuten så bør boksen monteres slik at det blir isolasjon mellom den og yttertaket, ellers har du en kuldebro der, og får kondens inne i boksen.

Det samme gjelder slangen. Hvis den sitter på den kalde siden av isolasjonen kan det bli kondens inne i slangen.

Den skal heller ikke ligge nedgravd i isolasjon, typisk midt i, for da blir det i stedet for varmt inne i slangen når det går mye strøm.

Slangen som har den skarpe svingen ved taket, ser dessuten ut til å ha en ganske skarp sving der den går inn i boksen, heller ikke det er bra.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.