Jeg holder på med baderomsbygging i kjelleren på en fritidsbolig (vestkysthytte fra -66). Min tanke er å dra PEX (rør i rør, 25mm) og flexslange 16mm for strøm gjennom trebjelkelaget. De fleste bjelkene er ca 155x55 + en ekstra regel i henhold til bildet på 25x55. Bjelkelaget ligger med cc 60 og spennvidde på 5,1m.

Nå lurer jeg på om det er best å gå gjennom den ekstra reglen eller om jeg skal gå nærmere midten av hovedbjelken ifølge
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/

Kan den ekstra reglen ha noen videre påvirkning på bæreevnen?

Takk på forhånd!

• Målebånd som viser dybden av en trebjelke i et kjellerloft, med ekstra treverk lagt inn for støtte.
E
Bor der du vil, der det blir lettest. Hvis bjelkelaget er såpass smått dimensjonert at en rekke borehull ville påvirke bæreevnen, så kanskje du bør vurdere å møblere langs ytterveggene også.

• Liker
Lars48
  • Laddar…
Midt i hovedbjelken er best, men som Emil skriver så kommer det til å holde hvor som helst du borer, det er relativt små hull, verre om du skal gjennom med et 110 avløpsrør.

Protte

Det var tydelig ang hvor jeg kan bore! :)
Ngn som kan svare ang den ekstra regelen, gjør den ngt for holdbarheten?

E
Det kommer an på hvordan den er festet i bjelkelaget. Det gjør derimot verken fra eller til om du borer i den eller ikke, bortsett fra at du må bore gjennom mer tre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.