4.831 lest ·
21 svar
5k lest
21 svar
hullbor i spredt for spotter?
Hei
Siden vi skal ha spotter i hele første etasje og jeg skal gjøre det, lurer jeg på:
Når jeg borer med hullbor for spotten og treffer en lekt og fortsetter å bore hullet for å ha spotten der.
-Er dette normalt
-Kommer dette til å gjøre at taket svikter?
-Skal spotten alltid være utenfor lekten i hulrommet?
finner nemlig ingen guide på hvordan man gjør for spotter.
har vedlagt bilde på hvordan jeg mener.
Rød farge er lekt
Hvit farge er takstol
Ser man på rad 3 ovenfra, havner alle spotter i midten av en lekt
spottene klarer seg med 3 mm når man har satt opp gipsen.
Siden vi skal ha spotter i hele første etasje og jeg skal gjøre det, lurer jeg på:
Når jeg borer med hullbor for spotten og treffer en lekt og fortsetter å bore hullet for å ha spotten der.
-Er dette normalt
-Kommer dette til å gjøre at taket svikter?
-Skal spotten alltid være utenfor lekten i hulrommet?
finner nemlig ingen guide på hvordan man gjør for spotter.
har vedlagt bilde på hvordan jeg mener.
Rød farge er lekt
Hvit farge er takstol
Ser man på rad 3 ovenfra, havner alle spotter i midten av en lekt
spottene klarer seg med 3 mm når man har satt opp gipsen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Enig til 100%!X xLnT skrev:
Men er dette kun et rom, stue?M MackanM skrev:
Lektene setter man vel med c-c 300 mm. Og takstoler/gulvbjelker med c-c 1200/600 mm.
Da tilsvarer skissen et rom på ca 10 x 6 m, 60 kvadratmeter.
Og antallet spotlights er 110 stk.
Er det bare en teoretisk fundering, eller finnes det noen virkelighetsforankring?
Men som sagt, bor/kutt ikke i stykker lektverket!
Hei
Det er en dårlig skisse av hele huset.
Stuen inkl. kjøkken og spiseplass er
b4,6xL12,6 m
Hva er mer riktig
1. Avlaste glespanel og sette spotter
2. Cc300 og der spotter skal være så legger man gles ved siden av. Gipset vil imidlertid henge i luften der de møtes
3. Flytt spottene til tomrommet
Hvordan gjør man det riktig? Eller hvordan gjør snekkeren det?
Det er en dårlig skisse av hele huset.
Stuen inkl. kjøkken og spiseplass er
b4,6xL12,6 m
Hva er mer riktig
1. Avlaste glespanel og sette spotter
2. Cc300 og der spotter skal være så legger man gles ved siden av. Gipset vil imidlertid henge i luften der de møtes
3. Flytt spottene til tomrommet
Hvordan gjør man det riktig? Eller hvordan gjør snekkeren det?
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 966 innlegg
Sett en ekstra lekter på siden der spottene skal være, så kinkig er det ikke.
Jeg satte fullt, 3 rader lekter nærmest ytterveggen så jeg hadde noe å skru gardinskinnen i.
Jeg satte fullt, 3 rader lekter nærmest ytterveggen så jeg hadde noe å skru gardinskinnen i.
Kommer bruke 1200 for å redusere skjøter.
Hvis jeg setter lekter på hver side av spotten MEN! Gipsplatene møtes i midten mellom glasskivene der spotten er. Vil det ikke sprekke eller få ulike høydeforskjeller på grunn av bevegelse fra andre etasje? Dette kommer til å være et nybygg, så håper å kunne vise dere resultatet senere.
Hvis jeg setter lekter på hver side av spotten MEN! Gipsplatene møtes i midten mellom glasskivene der spotten er. Vil det ikke sprekke eller få ulike høydeforskjeller på grunn av bevegelse fra andre etasje? Dette kommer til å være et nybygg, så håper å kunne vise dere resultatet senere.
Jeg har akkurat gjort dette i vår kjellerstue/vårt nye soverom. Vet ikke hvordan en snekker ville gjort det, men jeg la en lekt på hver side av spotten oppå begge lektene på sidene av der jeg ville ha spotten, og så kuttet jeg av den lille biten der spotten skulle være.M MackanM skrev:Kommer bruke 1200 for å minske skjøter.
Hvis jeg setter lektene på hver side av spotten MEN! Gipsplatene møtes i midten mellom glassplatene der spotten er. Vil det ikke sprekke eller få forskjellige høydeforskjeller på grunn av bevegelse fra andre etasje? Dette blir en nybygging så håper jeg kan vise dere resultatet senere
På noen steder kunne jeg ikke gjøre det slik, men da våre spoter bare bygde som gips og en halv lekt, så tok jeg og la en bit lekt oppå den som var i veien og festet den ordentlig på begge sider, så kuttet jeg bort en bit der spotten havnet så holdt den over nærheten samen lektene så de ikke svikter.
Det høres bra ut! Hva brukte du for størrelse på platene og gles cc
N Nicke-85 skrev:Jeg har akkurat gjort dette i vår kjellerstue/vårt nye soverom. Vet ikke hvordan en snekker ville ha gjort det, men jeg la en gles på hver side av spotten oppå begge glesene på sidene der jeg ville ha spotten og så kapte jeg av den lille biten der spotten skulle være.
På noen steder kunne jeg ikke gjøre så, men da våre spoter bare bygde som gips og en halv gles tok jeg og la en bit gles oppå den som var i veien og festet den ordentlig på begge sider, så kapte jeg bort en bit der spotten havnet, så holdt den over sammen glesene så den ikke svikter.
Du skal vel ha potter til spotsene, da plasserer du dem først på riktig sted. For øvrig anbefaler jeg ikke å ha spots overalt i rette mønstre, det blir altfor mye kontorfølelse over det. Jeg satte spots 2 og 2 litt foran veggene rundt om i rommene. Da belyses veggene, noe som gir mest lysfølelse. Spots midt i rommene lyser kanskje bare på gulvene.