8.100 lest ·
7 svar
8k lest
7 svar
Hopp over spikerslag og sett opp gipsplate direkte mot dampsperre i yttervegg på baderom?
Hva tror dere? Trengs virkelig liggende glespanel mellom det vanlige gipset og diffusjonssperren i yttervegg i et bad?
Kommer til å ha våtromstapet på veggen og GVK ga meg rådet å beholde diffssperren i ytterveggen.
De eksisterende stenderne sitter med 30cc så å også sette opp gles føles som overkill.
I resten av huset sitter alle plater direkte mot plasten, men nå gjelder det bad og da trengs kanskje det lille rommet som oppstår når man har gles?
Kommer til å ha våtromstapet på veggen og GVK ga meg rådet å beholde diffssperren i ytterveggen.
De eksisterende stenderne sitter med 30cc så å også sette opp gles føles som overkill.
I resten av huset sitter alle plater direkte mot plasten, men nå gjelder det bad og da trengs kanskje det lille rommet som oppstår når man har gles?
Bumpibump. Ingen som har revet baderom med kartonggips i årevis som kan roe nervene mine? 
Spørsmålet er altså, er det nødvendig med luftspalten som spikerslagene danner, eller kan jeg legge gipsen direkte mot plasten?
Har fått inntrykk av at spikerslag på vegg først og fremst er for å gi plass til elektrisitet og rørføring. Ingen vannsøling vil skje mot den veggen, og våtromstapet vil bli montert som overflate.
Spørsmålet er altså, er det nødvendig med luftspalten som spikerslagene danner, eller kan jeg legge gipsen direkte mot plasten?
Har fått inntrykk av at spikerslag på vegg først og fremst er for å gi plass til elektrisitet og rørføring. Ingen vannsøling vil skje mot den veggen, og våtromstapet vil bli montert som overflate.
Sist redigert:
Du trenger definitivt ingen luftspalte. Så synes jeg det høres merkelig ut at du har fått rådet om å beholde dampsperren. Det er vel riktignok OK så lenge dampgjennomgangsmotstanden er større i våtromstapeten enn i dampsperren.
Jeg ville ha fjernet dampsperren.
Jeg ville ha fjernet dampsperren.
Skrev en e-post til GVK og spurte om dampsperre samt doble tettskikt og de svarte slik:
-"Hysteri rundt plastfoliens/dampsperrens eksistens er bare en konsekvens av flisbelagte overflater (hvis festemasse binder fuktighet for alltid) i kombinasjon med dårlige (rullede/væskebaserte) tettskikt.
En plastmatte som overflatesjikt binder jo ingen fuktighet. 15-20 minutter etter dusjing er det like tørt som i soverommet eller stuen.
Således kan plasten risikofritt beholdes."
Vi svarte og spurte:
-"Har i dag ingen plastfolie i veggen fordi vi rev ned den gamle som var skadet. Foreslår du da at vi setter opp ny diffusjonstett plastfolie eller holder det med bare våtromstapet?"
GVK svarte:
-"Plastfolien skal beskytte isolasjonen. Hvis man fjerner den, bør den skjøtes med plastmatten i våtrommet, noe som kan være besværlig. Ville ha remontert med overlapping og tape hvis det var hos meg."
Syns dette høres rimelig ut så jeg har remontert ny dampsperre og tettet mot tak og tilstøtende rom.
-"Hysteri rundt plastfoliens/dampsperrens eksistens er bare en konsekvens av flisbelagte overflater (hvis festemasse binder fuktighet for alltid) i kombinasjon med dårlige (rullede/væskebaserte) tettskikt.
En plastmatte som overflatesjikt binder jo ingen fuktighet. 15-20 minutter etter dusjing er det like tørt som i soverommet eller stuen.
Således kan plasten risikofritt beholdes."
Vi svarte og spurte:
-"Har i dag ingen plastfolie i veggen fordi vi rev ned den gamle som var skadet. Foreslår du da at vi setter opp ny diffusjonstett plastfolie eller holder det med bare våtromstapet?"
GVK svarte:
-"Plastfolien skal beskytte isolasjonen. Hvis man fjerner den, bør den skjøtes med plastmatten i våtrommet, noe som kan være besværlig. Ville ha remontert med overlapping og tape hvis det var hos meg."
Syns dette høres rimelig ut så jeg har remontert ny dampsperre og tettet mot tak og tilstøtende rom.
Sist redigert:
Plasten i ytterveggen kan eller bør man fjerne, men det er delte meninger om den saken. Jeg ville skjære av plasten 15-20 cm fra taket. Det er ikke gles man trekker på veggene, men man spikrer 45x45 utenpå diff.spærren stående mot øvrige regler og bruker rommet til div. kabeltrekking. Deretter fyller man rommet med isolasjon. Gles bruker man i taket på tvers av takstoler og eventuelt gulvbjelkers underside.
Forstår ikke spørsmålet, du skal vel ha en matte/tapet som er godkjent for våtrom og da er den tetningslaget, så noe trykk bak (innfra og ut) blir det kun om den skades eller at man ikke gjør rett når man monterer vask dusjvegger etc.Pompadom skrev:
Jadu, hva vet jeg?
Jeg er bare lekperson og har egentlig ingen anelse, men jeg tolker GVK's svar på mine spørsmål som at om noe skjer med overflaten og fuktighet går gjennom, så skades kun gipsen. Fuktspærren hindrer, akkurat som i resten av huset, fukt fra å nå lenger ut og skade resten av veggen. Dette samt vanskeligheten med å koble våtromstapeten til eksisterende fuktspærre i tilstøtende rom gjør at man kan beholde fuktspærren når man velger våtromstapet som overflate. Håper jo selvfølgelig på at våtromstapeten vil forbli tett og at ingen problemer skal oppstå.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan skal jeg sette opp spikerslag for innertak i garasjen min?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
isolera inifrån. Börjat sätta glespanel runtomkring för luftspalt
Isolering -
sätta upp taklampa på gipsskiva/glespanel
Tak & Vind -
Sätta upp innertak i garage bör man ha någon form av duk mellan takstol och glespanel
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
skippa glespanel innertak - c-c 600 och plyfa?
Tak & Vind