Rekker disse bjelkene for å feste gipsplaten med? Eller må jeg montere ytterligere noen tverrgående?
Det skal sitte fliser på gipsveggen senere.
Hvis jeg nå trykker inn den gipsplaten i rommet som jeg har skåret til. Sparkler skjøtene og legger sånn der papirremse i den våte sparkelen. Samme på de andre skjøtene lenger opp. Så sparkle igjen.
Eller skal jeg grunne med noe annet?
Det skal henge en vifte på gipsveggen senere. Eventuelt fliser bak eller bare rett under.

På Bauhaus anbefalte han en slags ildfast bruk på gipsen siden det er bak komfyren. Men vet ikke om han hadde peiling.

Jeg er vill i byggingen men prøver å gjøre det selv

Posen viser ildfast mørtel til muring av ildsteder og skorsteiner. Illustrasjon av flamme og murstein på pakningen. 4,5 kg. Veggåpning med trestendere og delvis installert gipsplate, utsatt mur og sparkelrester, viser forberedelse til flislegging bak kjøkkenovn.

Når du sier "bakom komfyren" mener du en matlagingskomfyr, typ induksjonstopp, eller en vedkomfyr - altså en peis? Gjør stor forskjell på hva du skal sette bak avhengig av hvilken du mener :giggle:

C CarinaBerg skrev:
Når du sier "bakom komfyren" mener du en matlagingskomfyr, type induksjonstopp, eller en vedkomfyr - altså en ildsted? Gjør stor forskjell på hva du skal sette bak avhengig av hvilken du mener :giggle:
Nei, vanlig keramisk platetopp i leiligheten. Det han på Bauhaus anbefalte var i stedet for en eller annen gipsplate som tålte brann. For den hadde de ikke. Fikk en følelse av at de ikke var så kyndige.

M Marijairena skrev:
Nei, vanlig keramikkhällspis i leiligheten. Det han på Bauhaus anbefalte var i stedet for noen gipsplate som stod imot brann. For den hadde de ikke. Fikk en følelse av at de ikke var så kyndige.
Rekker bra med vanlig gips bak ovnen. (y)

• Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Nei, vanlig keramisk koketopp i leiligheten. Det han på Bauhaus anbefalte var i stedet for noen gipsplate som tålte brann. For den hadde de ikke. Fikk en følelse av at de ikke var så kunnskapsrike.
Nei jøsses - ildfast mørtel og brannsikker plate trenger du ikke.

Din plan kjennes bra. Kjør på bare. Hvis du vil ha noen tverrgående regel avhenger mest av om noe skal opp der på veggen (kontakt eller lignende) så du har noe å skru i.

• Liker
  • Haha
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
A
M Marijairena skrev:
Eller må jeg montere ytterligere noen tverrgående?
Ja, skru fast liggende bord, reglar, plyfaremsor eller hva du har i de horisontale skjøtene på gipsen.
Ildfast murbruk trenger du absolutt ikke, flis med vanlig flislim hvis du skal ha fliser.

• Liker
dajmx og 1 annen
  • Laddar…
C CarinaBerg skrev:
Nei jøss - ildfast mørtel og brannplate trenger du ikke.

Din plan føles bra. Bare fortsett. Om du vil ha noen tverrgående regler kommer det mest an på om noe skal opp der på veggen (kontakter eller lignende) slik at du har noe å skru i.
Håper jeg ikke kjøpte feil gipsplate, det var egentlig for tak med noen faset kant, men den tenkte jeg å vende innover mot reglene. 13 mm tykk som virker å være standard på alle platene. (Den gamle gipsplaten er 15 mm).

Det er min sønn som hjelper meg, men jeg er mer nøye med at det skal bli riktig.

surris
M Marijairena skrev:
Håper jeg ikke kjøpte feil gipsplate, det var egentlig for tak med noen faset kant, men den tenkte jeg å vende innover mot listen. 13 mm tykk som virker å være standard på alle plater. (Den gamle gipsplaten er 15 mm).

Det er min sønn som hjelper meg men jeg er mer nøye med at det skal bli riktig.
Det finnes 15mm gips, skal du sette fliser på veggen så trenger du nok sparkle ut 2mm så det blir jevnt med resterende.

surris surris skrev:
Det finnes 15mm gips, skal du sette fliser på veggen så trenger du nok sparkle ut 2mm så det blir jevnt med resterende.
De hadde ikke på Bauhaus. Ellers må jeg styre og dra et annet sted igjen
Men slik jeg forstår ditt svar, kan jeg sparkle ut de resterende 2 mm litt ekstra akkurat der?

surris
M Marijairena skrev:
De hadde ikke på Bauhaus. Ellers må jeg styre og dra et annet sted igjen
Men det jeg forstår av svaret ditt er at jeg kan sparkle ut de resterende 2 mm litt ekstra akkurat der?
Sparkle ut hele platen 2mm mener jeg

surris surris skrev:
Sparkle ut hele platen 2mm mener jeg
(y)

M Marijairena skrev:
(y)
Legg 2 mm mer fix når du skal flislegge, mye enklere enn å sparkle en hel plate.

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Legg 2 mm mer fix når du skal flislegge, mye enklere enn å sparkle en hel plate.
Jeg skal ikke flislegge selv, men la håndverkerne gjøre det. Har ikke bestemt om jeg skal ha typ 2-3 stripete fliser eller helt opp til taket.

Antar da at de legger på fixen. Men veggen må være jevn først. Det skal henge en kullfiltervifte der over komfyren. Prøver bare å redusere kostnadene litt.

Slik ble det. Skal sparkle senere. Håper det er ok

Veggen i et rom der gipsplater er satt opp, men ennå ikke sparklet. Elektrisk kontakt nederst og synlig betonggulv.

A
Satte du noen regler i skjøten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.