6.235 lest ·
30 svar
6k lest
30 svar
Heve gulvet med tregulv i et kommende vaskerom.
Jeg har hatt et relaxrom med et gigantisk boblebad som de forrige eierne gjorde i stand. Min mistanke er at i stedet for å flytte sluket, som er plassert midt i rommet, kjøpte de dette store boblebadet for å skjule avløpsrøret til sluket. Nå skal jeg gjøre om dette rommet til vaskerom da vi aldri bruker dette enorme badekaret, og da vil jeg skjule rørføringen (fra vaskemaskin og servant) ved å bygge opp gulvet. Først tenkte jeg å bruke brun rillet trykkimpregnert terrassebord, men da jeg har forstått at dette gir lukt innendørs kanskje det ikke er så bra, eller? Kan jeg bruke vanlig trevirke?
Takk på forhånd.
Takk på forhånd.
Dette er i en kjeller der rommet er gjort om til relaxavdeling med klinker og fliser på gulv og vegger, gulvvarme og badstue. Skal vel nevne at de forrige eierne (for lenge siden) la inn tregulv i et hobbyrom og peisestue, og de ser faktisk fine ut.
Ok, isåfall skulle jeg aldri legge tre i gulvet.
Hvorfor ikke pigge opp gulvet fram til sluket og legge ned avløpsrørene der?
Vann til vaskemaskin og servant kan du jo enten dra på veggen i kromede rør (inspekterbart - bra!) eller skjult i rør-i-rør i veggen.
Du skal sikkert ha ny veggbekledning uansett, så da er kanskje ikke ekstraarbeidet med å sette opp en vegg av stålstendere så stort.
Hvorfor ikke pigge opp gulvet fram til sluket og legge ned avløpsrørene der?
Vann til vaskemaskin og servant kan du jo enten dra på veggen i kromede rør (inspekterbart - bra!) eller skjult i rør-i-rør i veggen.
Du skal sikkert ha ny veggbekledning uansett, så da er kanskje ikke ekstraarbeidet med å sette opp en vegg av stålstendere så stort.
Når rommet er gjort i stand med fliser og ikke minst gulvvarme, og det er i orden, forstår jeg at du ikke vil gjøre noen tyngre inngrep. Det hadde ikke jeg heller ønsket.
Hvis man antar at gulvvarmen brukes året rundt og at gulvet normalt er tørt og fint, altså ingen fuktproblemer på grunn av grunnfukt, og rommet har velfungerende avtrekksventilasjon, så kan du godt gjøre som tenkt og legge inn et opphøyet tregulv a la terrasse, altså med små sprekker mellom gulvbordene. Kanskje etter 70-tallsmoden med løse bordmoduler om 60x60 cm for å gjøre gulvet under lett tilgjengelig?
Det skal ikke være nødvendig med trykkimpregnering ettersom det er et tørt, ventilert og oppvarmet rom. Litt drypp og spillvann nå og da, som rekker å tørke opp mellom gangene, er ikke noe problem for massivt tre.
Hvis man antar at gulvvarmen brukes året rundt og at gulvet normalt er tørt og fint, altså ingen fuktproblemer på grunn av grunnfukt, og rommet har velfungerende avtrekksventilasjon, så kan du godt gjøre som tenkt og legge inn et opphøyet tregulv a la terrasse, altså med små sprekker mellom gulvbordene. Kanskje etter 70-tallsmoden med løse bordmoduler om 60x60 cm for å gjøre gulvet under lett tilgjengelig?
Det skal ikke være nødvendig med trykkimpregnering ettersom det er et tørt, ventilert og oppvarmet rom. Litt drypp og spillvann nå og da, som rekker å tørke opp mellom gangene, er ikke noe problem for massivt tre.
Rommet er tørt og oppvarmet, ingen fuktproblemer så vidt jeg kan se.
Min tanke var også å kjøre en "altangulv" med gliper og ventilasjon.
Hvordan er det egentlig med dagens trykkimpregnert terrassebord, gir de fra seg mye lukt hvis terrassebordet i seg selv er tørt? Jeg vet at ferskt trykkimpregnert virke lukter, men i dette tilfellet?
Min tanke var også å kjøre en "altangulv" med gliper og ventilasjon.
Hvordan er det egentlig med dagens trykkimpregnert terrassebord, gir de fra seg mye lukt hvis terrassebordet i seg selv er tørt? Jeg vet at ferskt trykkimpregnert virke lukter, men i dette tilfellet?
Det finnes altså ifølge deg ingen mellomting, enten bryte opp gulvet og gjøre om hele rommet eller la avløpsrørene fra servant og vaskemaskin ligge synlig på gulvet til sluk? Jeg snakker om en overflate på ca 2,5m2. Hele rommet er ca 6,5m2.MathiasS skrev:
Sist redigert:
Hvis du kan tenke deg å satse litt mer penger selv om det bare er en vaskekjeller, så finnes det en løsning som burde være perfekt. 20mm tykke hagefliser 600x600 som legges på justerbare plastføtter. Hver flis tåler en belastning på ca 1 tonn så det er ikke noe smekk.
Om du kan tenke deg trall på bjelker så finnes det selvfølgelig en mellomting.Corpes skrev:
Det er dog vanskelig å bygge en vanntett løsning av den typen fordi selv moderne impregnert treverk lukter innendørs.