Jeg har et hus fra -69 med teglfasade utenpå lettbetongblokker. På slutten av 80-tallet ble huset utvidet med blant annet en terrasse på 63 kvm med en carport under. Denne er konstruert med 4 st HAB bjelker som ligger som bærende bjelke under rammeverket som terrassen og rekkverket hviler på. På den ene siden hviler disse bjelkene stødig på søyler, og på den andre siden hviler de på 95 x 95 vinkeljern som er festet med bolter i fasaden.
Ifølge opplysninger satte siden med vinkeljern seg under en fest for 15 år siden hvorpå den ble støttet opp med en stokk. Rammen i vindusfordypningen har gitt seg litt, og jeg gjetter på at det er hele omfanget av setningen. Ikke sånn at det falt ned, men iallfall...
Så kan man jo mene noe om å gjøre festingen over et vindu...men...
Nå har vi kjøpt huset og vil gjøre om dette da det ikke føles trygt, selv om det ikke har skjedd noe de siste årene. Alternativene som jeg tenker en løsning på er:
Kjøpe I-bjelke, sage opp asfalten, støpe fundament og lage støtter for å fordele bjelkene. Blir ikke en estetisk løsning da en bjelke kommer utenfor et vindu f.eks.
Skaffe 200x100 vinkler som er bredere og skape samme løsning som nå - bare dobbelt så kraftig dimensjonert med flere innfestinger. Grunnløsningen har jo holdt i minst 25 år før...
Legge en trykkimpregnert trebjelke langs hele lengden og feste med solide betongekspandere eller lignende.
...men nå er jeg her i forumet og vil sjekke om noen har noen tanker om løsningene ovenfor eller andre ideer?
Jeg forstår selvsagt at det er mye krefter nedover med terrassen, rekkverket, snømengde eller en bedre fest på terrassen. Det er jo materiale + et par tonn til som skal bæres opp på fire punkter...
Antar at vi snakker om omtrent 0,6 kN/m2 på terrassebord og rammeverk samt gjerde. Det gir en total last på 37,8 kN samt snø evt. personlast + møbler om 30 pers står på terrassen. Si for enkelhets skyld at det er 50kN til. Totalt er det da nesten 90kN som skal fordeles over 4 stykker 6,3m lange HAB bjelker. Er ikke så bekymret for at hver bjelke skal kunne bære 22,5 over spennvidden (3,57kN/m) - men hva kreves for å gjøre en vertikal innfesting mot veggen? Kan ikke lastberegne det i det hele tatt, gjetter at det er en momentfaktor som må tas med også...
Er det noen vennlig sjel som kan hjelpe meg med dette og komme med noen vise tanker... vær så snill?
Stor takk!!
(Flyttet denne tråden fra annet forum da jeg ikke fant riktig)
Jeg har et hus fra -69 med teglfasade utenpå lettbetongblokker. På slutten av 80-tallet bygde man ut huset med blant annet en terrasse på 63 kvm med en carport under. Denne er konstruert med 4 stk HAB bjelker som ligger som bjelkelag under regelverket som plattingen og rekkverket hviler på. På den ene siden hviler disse bjelkene stabilt på søyler, og på den andre siden hviler de på 95 x 95 vinkeljern som er festet med bolter i fasaden.
[bilde]
Ifølge opplysninger satte siden med vinkeljernene seg under en fest for 15 år siden, hvorpå man støttet opp den med en stokk. Karmene i vindussmygen har gitt seg litt, og jeg antar at det er hele omfanget av setningen. Ikke så det falt ned, men iallfall...
[bilde]
Så kan man jo ha en mening om å gjøre innfestingen over et vindu.... men....
Nå har vi kjøpt huset og vil gjøre om dette da det ikke føles sikkert, selv om det ikke har skjedd noe de siste årene. Alternativene som jeg tenker en løsning på er:
Kjøpe I-bjelke, sage opp asfalten, støpe fundament og lage støtter for å avveksle bjelkene. Blir ikke en estetisk løsning da en bjelke kommer utenfor et vindu f.eks.
Skaffe 200x100 vinkler som er bredere og lage samme løsning som nå - bare dobbelt så kraftig dimensjonert med flere innfestinger. Grundløsningen har jo holdt i minst 25 år før...
Legge en impregnert trebjelke langs hele lengden og feste med solide betongankre eller lignende.
...men nå er jeg her i forumet og vil høre om noen har en fundering på løsningene ovenfor eller annen tanke?
Jeg forstår så klart at det er mye krefter nedover med terrassen, rekkverket, snømengde eller en litt større fest på terrassen. Det er jo material + et par tonn til som skal bæres opp på fire punkter...
Antar at vi snakker om omtrent 0,6 kN/m2 på platting og regelverk samt rekkverk. Det gir en total last på 37,8 kN samt snø ev. personbelastning + møbler om 30 personer står på terrassen. Si for enkelhetens skyld at det er 50 kN til. Totalt er det da nesten 90 kN som skal fordeles over 4 stykk 6,3m lange HAB bjelker. Er ikke så bekymret for at hver bjelke skal kunne bære opp 22,5 over spennvidden (3,57 kN/m) - men hva kreves for å lage en vertikal innfesting mot veggen? Kan ikke lastberegne det selv, antar at det er en momentfaktor å ta inn også...
Er det noen vennlig sjel som kan hjelpe meg med dette og komme med noen gode tanker... vær så snill?
Store takk!!
(Flyttet denne tråden fra et annet forum da jeg ikke fant riktig)
At vinkeljernene over vinduet gir seg er ikke overraskende da vinduet ikke (burde) ta noen last overhodet.
Teglsteinradene over vinduet er sannsynligvis en prefabrikert bjelke med armeringsjern støpt inn. Den bjelken skal bare klare egenvekten pluss vekten av teglsteinen over, definitivt ikke 10 kN ekstra last fra terrassen.
Jeg ville erstattet bjelken over vinduet med en lengre og kraftigere bjelke som kan forankres ved siden av vinduet.
Hvis det brune feltet i tegningen til venstre for vinduet er en dør, ville jeg gjort den samme operasjonen der da veggkonstruksjonen er lik med prefabrikert teglbjelke over døren.
Når det gjelder lastene, ikke glem egenvekten på bjelkene, dine 4 HEA 200 bjelker veier over et tonn...
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.