Holder på å skisse på et garasjeprosjekt med loft. 6x8 meter.
Jeg ville egentlig ikke ha noe imot en stolpe i midten (i begge plan) men samtidig er en stålbjelke ikke helt dumt for å kunne bruke den til en vinsj eller sånn.

I skissen min har jeg bare satt inn noen størrelser (satte høyden slik at gulvbjelkene eventuelt kunne gå inn i den fra hver side), og jeg har bygget den som en portal. Veldig mulig det går/er bedre å hoppe over HEA på sidene og bruke treverk her.

Når det gjelder øvrige bjelker så skal det stemme ifølge lathunden fra Svenskt Trä (https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf) men stålbjelke har jeg ikke funnet noe om.

Hvordan kan jeg finne ut hvilken type stålbjelke/HEA jeg trenger, og har dere tips om hvordan den bør festes/henges?

Data for den som kanskje vil regne på noe;
8x6 meter (i platen), snøsone 2,5, takhelling 27-28 grader. Bjelkelaget i overetasjen er 70x220 cc60 (samme for takbjelkene bortsett fra cc1200) og veggbjelker er 45x145 (cc60 overalt).

• 3D-skisse av et påbegynt garasjeprosjekt med stålbjelker, trebjelker og veggstrukturer. Piler peker mot bjelker i midten.
En HEA bjelke i mønet må være av type HEA 320 for å klare det store spennvidden. Den kommer til å veie over 800 kg og koste ca 20 000 kr. Jeg er ganske tvilende til den løsningen. Du kan plassere en stolpe midt under mønebjelken på loftet og avlaste den med en tverrgående bjelke så du slipper stolper i det nedre planet. Du vil komme betydelig ned i dimensjoner og kan bruke limtre som gjør det hele mye enklere å bygge. Jeg er også tvilende til måten du har tenkt deg det forhøyede vegglivet med bjelker i sidene. Det kommer ikke til å bli stabilt. Prøv i stedet å øke takvinkelen og dropp sidebjelker og forhøyet veggliv.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En HEA bjelke i nocken trenger å være av typen HEA 320 for å takle den store spennvidden. Den kommer til å veie over 800 kg og koste ca 20 000 kr. Jeg er ganske tvilende til den løsningen. Du kan plassere en stolpe midt under nockbalken på loftet og avlaste den med en tverrgående bjelke så du slipper stolper i det nedre planet. Du vil komme betydelig ned i dimensjoner og kan bruke limtre som gjør det mye enklere å bygge. Jeg er også tvilende til måten du har tenkt deg det forhøyede vegglivet med bjelker på sidene. Det kommer ikke til å bli stabilt. Prøv i stedet å øke takvinkelen og droppe sidebjelker og forhøyet veggliv.
Nock er tenkt limtre i skissen, 115x495. Hea/stålkonstruksjon er (enn så lenge) kun under gulvet. På loftet er det helt greit med en stolpe i midten for å veksle av. Det er greit i garasjen også, men om man kan gjøre to fluer i en smekk med å slippe stolpe midt i gulvet i garasjen og ha en stålkonstruksjon for vinsj på hjul så er det jo vinn/vinn, tenker jeg. Og det er primært denne tverrgående (6 meter) som jeg er usikker på angående dimensjon. Men jeg tar selvsagt gjerne innspill også på nock og andre løsninger. :)

Jeg har noen nye skisser på gang der "portalen" av stålkonstruksjon er fjernet.

Da avventer jeg disse skissene. En HEA-bjelke som skal bære en telfer trenger ikke være spesielt grov.

J justusandersson skrev:
Da avventer jeg disse skissene. En HEA bjelke som skal bære en telfer trenger ikke bli særlig grov.
Kommer jo litt an på hvor mye man vil løfte i telferen også :)

Violina Violina skrev:
Kommer jo an på hvor mye man vil løfte i telferen også :)
1. = (veggstendere) 45x145
2. = (gulvstendere og takbjelker) 70x220
3. = (mønebjelke, limtre) 115x495

B = HEA/stålbjelke jeg ikke vet hvilken dimensjon jeg bør se på. :) Sannsynlig at den får to stående stendere (45x145) under i stedet for en som nå.

• Skisse av trestruktur for et bygg med markerte vegg-, gulv- og takbjelker, samt limtredrager og stålbjelke med dimensjoner.
Violina Violina skrev:
Beror jo litt på hvor mye man vil løfte i telferen også :)
Ingen supervekter, kanskje en motor eller at man trenger støtte-løfte sykkelen eller så. maks 200 kilo kan man nok med sikkerhet påstå.

• Liker
Violina
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.