A
Hei, vi holder på å renovere vår hytte og da vil jeg benytte anledningen til å se over en bærekonstruksjon som ble gjort en gang på 60-tallet, når hytten ble bygd til.

Åpningen er i dag ca 2,5 meter og kobler på den ene siden mot skorsteinen og på den andre siden mot en vegg, over er det yttertak, pulttak med 4 graders helling. Det har blitt erstattet med to sammenpiggete 170 mm planker hittil, men jeg vil legge inn en stålbjelke i stedet, som jeg feller inn i taket. Jeg vil også gå forbi skorsteinen, som tas ned, og i stedet lage et lager i eksisterende vegg bortenfor skorsteinen og i eksisterende vegg på den andre siden, ny lengde mellom lager blir ca 4m.

I limtre hadde en 90*315 mm bjelke gjort jobben, men om jeg i stedet vil ha en stålbjelke, hva skal jeg da ha? Jeg fikk hjelp med en anslag på bjelken og landet da på en HEA 160, noe jeg kan akseptere, men hva sier visdommen i forumet? Limtrebjelken hadde hatt en utnyttelsesgrad på 65% med en 13 mm deformasjon.

Om jeg klarer meg med en HEA 160, kan jeg deretter slippe synlig bjelke under taket, noe som ville vært fantastisk, men det er jo viktigere at taket holder enn at jeg ikke trenger å bokse inn en bjelke, samtidig har jo to 170 mm planker klart jobben i 50 år.

En 4 meter lang limtrebjelke på 90x315 får en nedbøyning på ca 13 mm ved en antatt last på 12 kN/m. Under samme forutsetninger blir nedbøyningen på en HEA 160 11 mm, så en HEA 160 kan erstatte den planlagte limtrebjelken under disse forholdene.

Tar du i stedet en 165x270 limtrebjelke blir nedbøyningen 11 mm. En HEA bjelke bør hensiktsmessig brannsikres, noe som gir et lite tilskudd på høyden. HEA bjelken blir dyrere, regn med ca 3000 kr.

Lasten på 12 kN/m valgte jeg for å få frem en nedbøyning på 13 mm på den første limtrebjelken. Spontant føles det litt mye for en sommerhytte i Skåne. Hvordan har du beregnet lasten på bjelken? 13 mm tilsvarer 4 meter delt på 300, noe som er rimelig.

A
Takk for hjelpen! Jeg fikk frem opplysningene ved å legge inn målene mine i et av gratis dimensjoneringsprogrammer på nettet. Jeg kunne egentlig regne på en størrelse mindre, men da lå jeg akkurat på grensen, 95% utnyttelsesgrad.

Trenger man å kle inn bjelken separat, ikke bare bygge den inn i taket?

Scouten skrev:
Trenger man å kle bjelken separat, ikke bare bygge den inn i taket?
Jeg er ikke noen superekspert på dette. Brannreglene har endret seg mye gjennom årene. Jeg er bedre på brannspørsmål på et mer overordnet plan. Uansett hva normene sier, synes jeg man skal tenke på sin egen sikkerhet. Hvis du kler takets underside med gips, og isolerer rundt bjelken med mineralull, burde det være tilstrekkelig.

A
Det høres rimelig ut, så gjør jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.