Vi bygger passivhus og skal ha +400 mm isolasjon i veggen. Opprinnelig tegning på 500 mm vegg innenfor platens kant måtte revideres i siste øyeblikk (platen ble gjort mindre på grunn av bygningsrådet) med tanke på å la huset henge litt utenfor i stedet.
OSB og gips fratrukket har jeg 375 mm, noe som er for lite. Vil derfor bygge på veggen utover med ca. 45 mm før luftspalte og fasade i form av 8 mm tynn fibersement.
Som jeg ser det, finnes det to alternativer.
1. En vestkystplate 50 mm som får gå ned noen cm over platens kant.
2. En kryssavstivning med 45 mm.
Vestkystplaten er dyr, og føles ikke helt riktig for meg, noe vi har diskutert i en annen tråd. Dog får man ingen kuldebro, og den dekker fint i nedre kant som ellers er et kjent sted for kulden å komme inn.
Kryssavstivningen er billig, en vindtett duk som Windy utenfor går raskt, og føles bedre som værbeskyttelse under byggetiden. Ytterligere pluss er mer å skru/spikre i når man senere vil sette opp ting på fasaden (markiser m.m.).
Alternativ 2 innebærer at jeg blåser løsull helt ut til vindsperren. Hvordan ville dere løst det i nedre kant av kryssavstivningen?
En idé som jeg har men nøler med, er å la den siste liggende 45-regelen på utsiden være omtrent som på bildet (et stykke opp) og så avslutte den siste biten med en västkustskivebit som får gå ned på grunnen. Windy-plasten får da gå ned over den og evt. svinge inn til kanten.
Jeg løfter denne tråden. Jeg vet at dere har meninger og at dere pleier ikke å være redde for å uttrykke dem heller, det kommer frem i så mange andre tråder...
Hei! Jeg hadde nok brukt en krysslekting utenpå. Men vurdert litt på vindsperra. Du skriver windy, sjekk om ikke "isola top3" tror jeg den heter, er bedre. Den er litt dyrere men sies å være bedre på grunn av sin goretex-lignende egenskap.
Så er det et problem med vindsperre, det er at når det blåser risikerer det å bevege seg i luftspalten og dermed "pumper" den luft gjennom isolasjonen, og det vil man jo ikke i et passivhus. Jeg hadde nok lagt den innenfor den krysslektingen du snakker om.
Da blir den imidlertid ikke det værbeskyttet du vil, men det får du vurdere hvor viktig er for ditt prosjekt.
Hvordan skal dampsperren festes? Blir ikke mye å nagle fast den i om jeg forstår bildet riktig.
Vet ikke om du snakker om den indre helt tette eller den diffusjonsåpne vindsperren ytterst.
Den ytre festes i det liggende 45x45-regelverket, og utenpå festes stående spikerslag 28x70 eller lignende, på et ganske tett avstand (trolig 30 cc for å holde mot trykket fra cellulosefiberen som skal blåses inn).
Den indre tette plasten festes mot innerveggens stendere, og på innsiden festes mengder med kortlinger (lekter) cc 30 cm for å holde mot isolasjonen i den retningen.
Det blir Isolas top3 selv om jeg ikke tror forskjellene mellom ulike vind-duker er så avgjørende.
Konstruksjonen blir slik:
Nederste kryssregelen 45x45 settes noen desimeter opp fra underkant. Under den settes en smal remse med vestkystplate som går ned over betongkanten og tar den kuldebroen. Skråkappet i underkant.
Vindplasten går ned og rundt den.
Siden jeg skal blåse økofiber så setter jeg en ekstra liten bit av Windy/top3 på innsiden av vestkystplaten.
Fasadeplatene av minerit går ned noen cm eller to under vestkystplaten. Voila! Den perfekte veggen!
Spontant så ser det ikke så stødig ut å stille den bærende
195mm stammen halvveis utenfor kantbalken.
En frikoblet kantbalk, som du har, blir jo mye mer følsom for vipping,
om du ikke kommer til å armere den sammen med platen?
Kantbjelke og plate er sammenarmerte cc 80 cm med sinusjern (en slags rustfrie jern beregnet nettopp for dette).
Om det er tilstrekkelig eller ikke vet jeg ikke, men to uavhengige konstruktører som jeg har snakket med sier i det minste at kreftene ovenfra fint fordeler seg skrått nedover i kantbjelken. Har også vurdert å gå opp til 220 stamme, men det er VELDIG overdimensjonert, egentlig trenger jeg bare 170 mm.
Spontant så ser det ikke så stabilt ut å plassere den bærende
195mm stommen halvveis utenfor kantbjelken.
En frikoblet kantbjelke, som du har, blir jo mye mer følsom for vippe,
hvis du ikke kommer til å armerer den sammen med platen?
+1 på den!
Er det supergrunns, u-mingrunn?
Hva sier deres egen konstruktør, han (i det minste den som var deres konstruktør for noen år siden) var ganske nøye med at lasten skulle være sentrert på kantbjelken.
Men selv synes jeg at luftspalten skal linjere med minerittplaten på utsiden av kantelementene. Dvs flytt inn svillen med vestkystplatens tykkelse, i din skisse.
Det er Grundmäklarnas egne U-element som jeg har brukt, men oppbygningen er nok den samme uansett leverandør. 10 cm celleplast - 20 cm kantbjelke - 10 cm indre celleplast - plate
Ja, jeg skal jo ikke påstå at jeg har tilstrekkelig oversikt.
Men logisk sett må det jo være betydelig bedre å i størst mulig grad sentrere lasten på kantbjelken.
Derimot er det kanskje ikke så dårlig med en viss ikke-sentrering heller, her har jeg jo en total kunnskapsluke ...