2.515 lest ·
12 svar
3k lest
12 svar
hjelp med ulike veggkonstruksjoner og litt råd
Litt av en avstemning mellom disse 2 forslagene...
Har litt hodebry angående tilbud til vårt kommende hus det er ulike konstruksjoner av samme type på de 2 som ligger best til... litt bakgrunnsfakta er at jeg skal bestille et skall med ferdig utside resten hadde jeg tenkt å gjøre selv på innsiden
Alt 1: topp gutter som gjør det, veldig god kvalitet, mulighet til å kjøpe materialer via og låne ting av, og hjelp med sånt man lurer på
145mm panel liggende
spiklekter
utegips
45x190
plast
liggende 45x45mm
osb
gips
Dette alternativet kommer levert med liggende 45mm fremme så får jeg legge inn elektrisiteten selv
Alt 2: billigere, men har litt dårligere service derimot bra å ha å gjøre med, litt svingende kvalitet noen ganger, mulighet til å kjøpe materialer kanskje finnes... kanskje.
145mm panel liggende
spiklekter
utegips
45x45mm liggende
190x45mm
plast
osb
gips
Dette alt kommer som ferdig vegg elektrisiteten legger de inn ferdig når de setter sammen veggene
Spørsmålet er ikke hva jeg skal ha i stedet, men hvilken av disse dere ville valgt... skiller det noe i "energi effektivisering" mellom dem?
Hva ville dere valgt?
takk for deres svar!d^_^b
Har litt hodebry angående tilbud til vårt kommende hus det er ulike konstruksjoner av samme type på de 2 som ligger best til... litt bakgrunnsfakta er at jeg skal bestille et skall med ferdig utside resten hadde jeg tenkt å gjøre selv på innsiden
Alt 1: topp gutter som gjør det, veldig god kvalitet, mulighet til å kjøpe materialer via og låne ting av, og hjelp med sånt man lurer på
145mm panel liggende
spiklekter
utegips
45x190
plast
liggende 45x45mm
osb
gips
Dette alternativet kommer levert med liggende 45mm fremme så får jeg legge inn elektrisiteten selv
Alt 2: billigere, men har litt dårligere service derimot bra å ha å gjøre med, litt svingende kvalitet noen ganger, mulighet til å kjøpe materialer kanskje finnes... kanskje.
145mm panel liggende
spiklekter
utegips
45x45mm liggende
190x45mm
plast
osb
gips
Dette alt kommer som ferdig vegg elektrisiteten legger de inn ferdig når de setter sammen veggene
Spørsmålet er ikke hva jeg skal ha i stedet, men hvilken av disse dere ville valgt... skiller det noe i "energi effektivisering" mellom dem?
Hva ville dere valgt?
takk for deres svar!d^_^b
Hadde alle ganger valgt alt. 1, dels for de dyktige håndverkerne men også for at det enklere å endre elinstallasjoner etterpå med et installasjonslag OG for at man ikke punkterer diffspærren med hver eneste skrue når man setter opp ting.
da er vi inne på samme bane vi i hvert fall, dessverre skiller det LITT i pris... ennå... da vi ikke har diskutert ferdig men ca 300000kr.... i nåværende situasjon
Tre hundre tusen i forskjell, på bare en stamme? Det må jo være mer som skiller enn at den liggende regelen er på utsiden eller innsiden.mångstekta skrev:
jaaa prisenandersmc skrev:
(huset blir for øvrig ca 210kvm i 2 fulle plan)
Ja, veggene er jo identiske bortsett fra at den ene har kryssavstivningen på utsiden og den andre på innsiden.
Med tanke på at det er liggende panel ville jeg alle dager i uken velge alternativ 1 (om ingenting annet skilte som jeg trengte å ta stilling til, som f.eks. en prisforskjell.
)
Men teknisk sett er den veggen bedre, i prinsippet så godt som fullendt.
Alt 2 har ulempen først og fremst med at all strøm skal gå gjennom plasten overalt, og alt du fester i veggene lager også hull i plasten. Ellers har ikke det alternativet noen større svakhet.
Med tanke på at det er liggende panel ville jeg alle dager i uken velge alternativ 1 (om ingenting annet skilte som jeg trengte å ta stilling til, som f.eks. en prisforskjell.
Men teknisk sett er den veggen bedre, i prinsippet så godt som fullendt.
Alt 2 har ulempen først og fremst med at all strøm skal gå gjennom plasten overalt, og alt du fester i veggene lager også hull i plasten. Ellers har ikke det alternativet noen større svakhet.
problemet er med alt 2 kommer vinduene montert ytterst mot ytterveggen altså er det risiko for kaldtrekk hvis man gjør veggen enda tykkere... dessverre er det litt problem med det allerede i deres hus... så montering på 45på innsiden går nok bort der tror jeg... de ønsket helst ikke levere uten gips.
Skal dra å stri litt med alt1 nå i uka eller neste da får vi se hva de svarer med
Skal dra å stri litt med alt1 nå i uka eller neste da får vi se hva de svarer med
d^_^b
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjälp med olika temperatur element över/nedervåning
Värme allmänt -
Hjälp identifiera olika maskiner
Övrigt husrelaterat -
Hvor tykt med skumglass for å få en fullgod isoleringsverdi? Har fått litt ulike bud alt mellom 0,3 til 0,6. Takk for hjelp :)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
To forskjellige veggkonstruksjoner - for selvbærende konstruksjon
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Måla vägg med olika mycket tapetrester kvar <- Hjälp en nybörjare
Färg, Måla & Tapetsera