Hei,

Har et uinnredet rom (garderoben som står der skal fjernes) i et isolert uthus som jeg nå skal få orden på, der jeg trenger deres hjelp til å planlegge prosjektet. Har begrenset erfaring med å bygge innendørs, men har gjort en del byggeprosjekter utendørs (utekjøkken, hammock, pallekarmer, sandkasse) samt bygget et ventilert parkettgulv (platon) i en kjeller.

I dette prosjektet skal det legges gulv (antakelig parkett eller massive tregulv (underlaget er klargjort for gulvvarme, men dette er ikke noe jeg kommer til å bruke)), sette opp veggpanel (ferdigmalt), legge til flere stikkontakter, ferdigstille vindus- og dørkarm, og til slutt er forhåpningen å kunne bygge en loftseng.

Før veggpanelet spikres opp har jeg tenkt å sette opp spikerslag (22x45?) fordi veggene ikke er helt jevne, samt for å få muligheten til enkelt å kunne trekke el.

Nå til første spørsmålet.

1. Skal jeg legge gulvet først eller spikre veggpanelet først?
2. Guider jeg leser sier at dykkert bør brukes for å sette opp veggpanelet. Har ingen slik. Går det an å bore fast panelet i stedet, eller er det så mye enklere med en dykkertpistol at jeg bør leie en slik?

Rommet vil bli brukt som kontor hvor det skal være mulighet for å overnatte. Da rommet er lite, har jeg derfor tenkt å få opp en opphøyd seng. Romhøyden på de lavere veggene er 232 cm (uten at gulvet er lagt) og ved mønet er høyden ca. 304 cm (uten at gulvet er lagt). Er lang (192 cm) og vil derfor at sengen skal være minst 200 cm over det nye gulvet.

Har begynt å visualisere loftsengen i Sketchup ut fra en IKEA resårbunn (SNARUM Resårbotten, medium fast, beige, 140x200 cm - IKEA) som er 25 cm høy. Kunne da konstatere at dersom sengen var skjøvet inn mot veggen, ville det bare være noen cm mellom taket og sengen. Fikk da tanken å sette sengen et stykke ut fra veggen.

Min forhåpning er å finne en konstruksjon som lar meg slippe å ha støtte mot gulvet, og som vist på Sketchup-bildet er tanken å bruke mønet til å feste i i stedet.

3. Tror dere det er mulig å feste sengen et stykke ut fra veggen som jeg har på bildet?

Er takknemlig for alle forslag og ideer dere har for å realisere dette prosjektet. Takk på forhånd!

/Niclas

• Inngang til et uinnredet rom med skråtak i trepanel og vindu, gulvet er dekket med blått underlag.
  • Uisolert rom med skrått tretak og blått beskyttelsesbelegg på gulvet. Garderobeskap ligger mot den venstre veggen.
  • Uinnredet rom i uthus med skrånende tak, vindu til venstre, og døråpning som leder til en hage. Blått underlag dekker gulvet.
  • Et uferdig rom med skråtak, trepanelet i taket, et lite vindu og blå beskyttelsesduk på gulvet, klart for renovering.
  • Skisse av loftseng festet i taket, midt i et rom med skråtak og synlige bjelker, planlagt uten støtter mot gulvet.
Test å spenne opp noe over din vanlige seng og se hvor mye rom som kreves for at du skal synes takhøyden er komfortabel for en seng. Min gjetning er at du ikke klarer 2 m takhøyde under selv om du krymper høyden på madrass og bunn ned til 15 cm. Skal du ha kontor kan du se hva som kreves for et skrivebord under sengen der du sitter utenfor sengens bunnareal.

Andre forslag
1 Nedfellbar seng
2 En løs seng(-bunn) stående på høykant.
3 Et antall skuffer og skap med en seng oppå.
4 En sovesofa
5 En seng under et større skrivebord. Fell bare opp platen mot veggen.

Hva slags panel skal du sette på veggene? Det går fint å spikre dykkert med hammer og spikkdriver hvis det er tynn trepanel (typ 12 mm).
Tror aldri du kan få til et soveloft i den hytta så du kan gå under det og det blir fornuftig å sove i. Kan også bli veldig varmt hvis man sover oppe i taket, må til mye ventilasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.