Hei, vi skal bygge 2 mindre ekstra soverom nede i kjelleren. Men hvordan går vi enklest til verks?
Som det ser ut nå har vi to alternativer.
1. Beholde og reparere de pussede veggene samt male dem. Legge matte på gulvet (type altanmatte som fortsatt puster). Sette opp en skillevegg

2. Sette opp stålstendere, bygge nye innervegger + skilleveggen
Bygge ordentlig gulv fra grunnen av.

Problemet er at rommene allerede blir små, Rom 1. 1,80x3m Rom 2. 2.50×3m. Samt en takhøyde på 210cm.
Så egentlig føles alternativ 2 som at det vil ta for mange cm av rommet. Selv om det antakelig er det alternativet som føles mest hjemmekoselig.

Hvis man skulle velge alternativ 1. Hvordan reparerer man enklest hullene i den pussede veggen? Gjerne noe som ikke tar flere uker i tørketid :) er det noe man bør tenke på?

Hva er det for hus? Byggeår? Type av plate? Type av drenering? Hva er huset bygget på for type av mark?

Alt 1. Hullene repareres best med lignende puss som dere har nå. Gulvet synes jeg blir best med fliser. Pussbruk tar uker - måneder før det tørker.

Sørg for at det er god ventilasjon og se over dreneringen. Mange kjellere kan være uegnet til å ha som boareal.

H Hammarfall skrev:
Alt 1. Hullene lages best med lignende puss som dere har nå. Gulvet synes jeg blir best med fliser. Pussmørtel tar uker - måneder før det tørker.

Sørg for at det er god ventilasjon og sjekk dreneringen. Mange kjellere kan være uegnet til å ha som boligflate.
Avhengig av når huset er bygget og hvordan avgjør hvilken puss som skal brukes og valg av gulvbelegg avhenger av hvordan gulvet er konstruert.

O Exsicco skrev:
Avhengig av når huset er bygget og hvordan avgjør hvilken puss som skal brukes og valg av gulvbelegg avhenger av hvordan gulvet er konstruert.
Så er det, mer informasjon trengs.

Jeg har gravd ut vår kjeller til underkant av sålen, deretter bygget opp med 100mm pordrän, 50mm celleplast og oppå den ca 80mm armert betong med vannslanger. Vårt hus er bygget -44 så det var uarmert betong direkte på leiren (gammel sjøbunn). Etter det har jeg lektet opp med 45mm stålprofiler (luftspalte mot yttervegger) og våtromsgips mot vegger som står direkte i leiren. Innerveggene er osb + vanlig gips. For ventilasjon har jeg installert et FTX-system. Det er en enorm jobb og kostbart men i Oslo kan man i alle fall forsvare det med tanke på hva en m2 koster i snitt :) vi har nå et fantastisk klima i kjelleren hvor det skal bli to soverom, vaskerom, bad og vinkjeller.... akkurat ja, vi løftet huset ca 30cm også hvilket gir oss 235cm i takhøyde når alt er klart. Jeg ville ikke anbefale noen å gi seg i kast med et lignende prosjekt om personen ikke har mer energi enn vett...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.