Har støtt på et merkelig problem og har feilsøkt som bare det men finner ikke kilden til feilen, så trenger litt hjelp. Huset er bygd -82

Min kones tante la merke til at det sprakte i lampen inne i badet (sitter ikke i dusjdelen) da hun deretter skrudde av skålen så var det litt vann i den og man kunne se at det lå litt vann i treverket omkring.

Jeg gikk opp på loftet der det ligger løs cellulose øverst og deretter glassfiber, ingen aldringsbestandig plast og deretter panelet. All isolasjon var knusktørr rett igjennom og den eneste fuktskjolden man kunne se var på et sted i rupanelet som var ca 60 cm fra det angrepne stedet (se bilde nr 1). Når jeg kjente der var det litt fuktig men ikke søkk vått.

Akkurat der elektrorøret kommer igjennom ligger det som dere ser på bilde nr 2 en liten samling av vann, men kun der. Jeg var deretter oppe på taket og rettet til noen takstein jeg syntes lå litt halvbra, fuget også om en gammel bortslitt fug på et ventilasjonsrør fra avløpet. Dette gjorde jeg bare liksom når jeg først var oppe men det føles ikke som problemet ligger der da som sagt all isolasjon er knusktørr. Prøvde også å følge hvor elektrorøret tok veien, da det føles nesten som om vannet kommer innfra røret, fulgte det et godt stykke men finner ingen skjøt, det var ikke helt enkelt å ta seg der og tenkte før jeg river opp mer isolasjon å spørre dere. Har dere noen teorier på hvor feilen ligger?

Takknemlig for alle svar og funderinger.
Mvh Nicholas

• Fuktmerker på takpanel, sannsynligvis fra vannlekkasje. Isoleringen ovenfor er tørr, men treverket viser fuktighet nær elektriske rør.
  • Elrør med vann rundt, plassert på gulvet ved siden av treverk med vannflekker. Del av isolasjonsmateriale synlig til venstre.
Langvarig kondens i VP-røret som har samlet seg i lampen? Går VP-røret "overfladisk" altså nær den kalde delen oppe på loftet, er det ganske sannsynlig at kondens kan dannes.

Løsning: isoler tykkere over røret, evt. prøv å tette røret nedenfra med f.eks. en liten plugg mineralull slik at ingen luftstrøm kan gå gjennom røret og kondensere.

Min gjetning uansett.

Jeg er enig med norrbottenstorpet, det må være kondens som dannes i elrøret fordi det går fra den varme til den kalde siden av isolasjonen.

Og ikke glem å fikse din våte råspont. Gjør det nå og ikke vent.....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.