A
Jeg spikret opp en X-krok i gipsveggen i gangen min i går. Det var litt mykt motstand etter ca 1 cm inn i gipsen, og jeg vet ikke om det er dobbeltgips her og at det rett og slett var årsaken. Jeg er litt redd akkurat nå for at jeg har kommet borti en ledning, og hvordan vet jeg det i så fall?

Jeg har ingen leilighet over meg, om det spiller noen rolle for hvordan ledningene går.

• Hull i gipsveggen markert med rød sirkel, over et hvitt skap eller luke i en gang.
Det ser ut som en inspirasjonsluke for noe. Så noe kan jo finnes der. Åpne luken og sjekk hva som finnes der.

Edit ser et skvallerrør under luken, det er noe vannbåret varmesystem eller en annen vannforgrening der. Så om du nå skulle ha spikret i et vannrør så vil man vite det fort.

• Haha
jonmo
  • Laddar…
En X-krok med en spiker på en cm skal ikke gjøre noen skade på ledninger etc.
Spikeren vil sannsynligvis ikke gå gjennom veggen. Hvis det går som VP-rør i veggen så kan ikke spikeren trenge gjennom røret uten ekstremt spikking og et helt fiksert og urørlig rør.

Du kan jo åpne luken og se om det er mulig å avgjøre veggens tykkelse.

Hvilken slags ledning tror du det dreier seg om? Det høres ut som du har enkelgips. Om du mener at det er mer motstand enn gips, kan det være OSB.

Åpne luken nedenfor og legg ut bilde av hvordan det ser ut der inne. Ta også et bilde av kanten i skapet, da kan man sannsynligvis se hvilken oppbygning veggen har. Ta også et bilde av spikeren du brukte med en tommestokk så vi ser skalaen.

Det lille hullet til høyre nedenfor skapet er antagelig et såkalt skvallerrør. Skapet er bygget sånn at det ved lekkasje renner ut vann der for at man skal oppdage lekkasjer så tidlig som mulig. Om det er tørt der føles det veldig unødvendig å bekymre seg.

A
OSB bak kan det meget vel ha vært men jeg vet virkelig ikke sikkert. Luken kan jeg ikke åpne da jeg ikke har nøkkel og det er derfor jeg føler meg så bekymret i alt dette.

Poster bilde på krok og tommestokk. Det er helt tørt i og rundt skvallerrør.

• Bronsfarget krok på lys overflate, med en sammenfoldet tommestokk ved siden av.
jonmo jonmo skrev:
Skapet er bygget sånn at det ved lekkasje renner ut vann der for at man skal oppdage lekkasjer så tidlig som mulig. Hvis det er tørt der føles det veldig unødvendig å bekymre seg.
Om man har trukket rør-i-rør oppover i bildet... Ellers renner det bare ut i skvallerrøret om det blir lekkasje inne i selve skapet.

useless useless skrev:
Om man har dratt rør-i-rør oppover i bildet... Ellers renner det bare ut i skvallerrøret om det blir lekkasje inne i selve skapet.
Hmm, jeg tenker at selv om man ikke har dratt rør-i-rør (noe man vel alltid gjør om man har en slik boks?) så renner vannet ofte langs med røret nedover og det vil dermed skvallre uansett. Men visst, det er en risiko for at det ikke synes.

Om tråden handler om å stilne TS' uro (det er jo tross alt et rop om hjelp) så synes jeg man kan si at man kan være ganske sikker på at ingenting vann har penetrert om skvallerrøret er tørt.

Til TS: hvor gammelt er huset?

A
jonmo jonmo skrev:
Hmm, jeg tenker at selv om man ikke har dratt rør-i-rør (som man vel typisk alltid gjør om man har en slik boks?) så renner vannet ofte langs med røret nedover og det vil dermed skvallre uansett. Men selvfølgelig, det finnes en risiko for at det ikke synes.

Om tråden handler om å stille TS sin bekymring (det er tross alt et rop om hjelp) så synes jeg at man kan si at man kan være ganske sikker på at det ikke har trengt inn vann om skvallerøret er tørt.

Til TS: hvor gammelt er huset?
Takk snille for din beroligende. Huset er fra 2012. Jeg har sett via meglerannonser på identiske hus (selv om byggeopplysninger selvfølgelig kan ha blitt endret) at folk har alt fra helkroppsspeil til brannteppe hengende på samme vegg som jeg har spikret i, men det kan selvfølgelig være festet på andre måter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.