Hei!

Jeg var ute på byggeplassen i dag og så at det har kommet fukt og vann mellom utegipsen og isolasjonen! Huset står i dag i omtrent 3 måneder med kun utegips ut mot utsiden og ble for ca. 4 uker siden isolert/plastet på innsiden, og denne uken ble taket isolert. Vinduene er fortsatt ikke satt inn, og det var i et slikt "fag" uten isolasjon at jeg fra innsiden ser at det er fukt/vann på utegipsen. Byggefirmaet har teipet på utsiden over skjøtene på utegipsen, men dette har falt av mange steder. Jeg har påpekt dette og at jeg mener de burde sette opp ventec-platene så snart som mulig tidligere, men fått til svar at dette er vanlig prosedyre og at det ikke er noe problem.

Spørsmålet er hva jeg nå skal gjøre?

Takk på forhånd,

Rebmic.

Snakk med den som har kvalitetsansvaret i henhold til PBL så hjelper han deg.

Ok takk.....det er jeg allerede i ferd med å gjøre.
Noen andre som har vært utsatt for dette eller har noen info?

Mvh,

Rebmic

skal det ikke på noen vindsperre eller er det tenkt som ytterste sjikt bak kledning?

vet ikke nøyaktig hva det er for plater, men høres helt sprøtt ut å isolere om veggen ikke er tett, dvs vindsperre.

Har de siste 2 årene renovert bygg fra 60- og 90-tallet der gipsen var montert ytterst. Det var både svartmugg og fuktskader i gipsen. lett å rive dog.

ut med isolasjonen og på med avfukter og tørk ut alt!

B
zsimpey. hva tror du utegips har for funksjon?

jo da jeg vet hva utegips har for funksjon. og har sett hvor bra det funker ;)

plater brukes jo også for å gi stabilitet til konstruksjonen.

uansett skal det ikke være vann på innsiden av gipsen.

B
om det så at gipen er i et vindu hull som ikke er utsaget så forstår jeg hvorfor det er vått. men idiotene til byggere skulle visst bedre enn å la gipsen være i regn og ruskevær

Hei igjen.

Takk for svarene! Jeg har snakket med byggmesteren og han sier at det bare er fukt i noe enkelt rom der vinduene skal sitte, og at det uansett skal bort senere. Fuktigheten har ikke spredd seg noe annet sted ifølge ham. Han sa at før han la dampsperre på veggene, fjernet han all isolasjon for å sikre at det ikke var noen fukt. Det var litt rimfrost noen steder som de tørket ut før de satte inn isolasjonen igjen. Han fjernet ikke i vindusrammene fordi det uansett skulle bort sa han.

Han kommer til å skjære opp plasten og fjerne isolasjonen rundt for å vise at det han påstår er greit. Men man blir jo litt bekymret om det kan være på andre steder også??

Byggmester Henke: Hvordan forstår du at det er vått akkurat der?

Hva skal man gjøre i denne situasjonen?

Fra en som ikke forstår...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.