Hei
Jeg trenger deres hjelp med å sjekke om jeg har tenkt riktig, jeg vet at jeg må ansette en konstruktør samt få godkjenning fra foreningen for å i det hele tatt kunne begynne.

Tanken er å lage et hull i den bærende veggen mellom kjøkken og stuen. Til info, så er det første etasje i en boligblokk på tre etasjer. Det vil bli igjen 15 cm betong på hver side som vil bli supplert med søyler ved siden av som holder opp limtrebjelken.
Spørsmålet er egentlig hvor mye enklere det er å lage hull i veggen sammenlignet med å ta ned hele? Jeg tenker mest på kostnad samt kanskje mye mindre arbeid for å utføre det. Det ville sett så mye hyggeligere ut med en åpning der.

Takk på forhånd!

• Bilde av en innendørs vegg med markeringer for åpning og støtte, med tekst som beskriver limtrebjelker og stolper.
Sist redigert:
Du må lage en plantegning så man kan se hvordan stomsystemet er bygget opp. Forekomsten av en søyle gjør at man kan mistenke at den aktuelle veggen overhodet ikke er bærende. I så fall er det mye enklere å ansette en betongskjærer som lager et fint hull, enn å ta ned alt og bygge det opp igjen.

Forekomsten av en søyle kan ellers bety at det går en stamme av noe slag, vann, strøm, overvann eller avløp. Vi hadde en kombinasjon i vår leilighet, en tykk bærende søyle som sildret av regnvann når det regnet.

Anna_H Anna_H skrev:
Førekomsten av en pelare kan ellers innebære at der går en stamme av noen slag, vann, el, overvann eller avløp.
Fullt mulig, men pelarens plassering ved siden av trappen taler imot det. Men som sagt, tegninger er nødvendige for en riktig vurdering.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Takk for svarene, jeg er ganske sikker på at søylen er der på grunn av at vi har en trapp til overetasjen som går ved siden av samt en døråpning ved siden av også, ovenfor søylen er min gang som går til soverommene, så det er bare overetasjens gulv som ligger ovenfor søylen. Det finnes dessverre ingen konstruksjonstegninger å få tak i, har vært i kontakt med byggeavdelingen på kommunen samt foreningen, føles trist :/ bare så dere vet så går det også armering ovenfor døråpningene i betongen, så det da jeg tok bort karmene.

Det trengs ingen konstruksjonstegninger, det er nok med en skaleriktig plantegning. Slike må finnes hos kommunen. Forekomsten av armeringsstål sier dessverre ikke så mye. Alle betongvegger er armert, også de ikke-bærende. Byggeår kan være en viktig opplysning.

J justusandersson skrev:
Det trengs ingen konstruksjonstegninger, det holder med en skalareal planløsning. Slike må finnes hos kommunen. Forekomsten av armeringsstål sier dessverre ikke så mye. Alle betongvegger er armert, også de ikke-bærende. Byggeår kan være en viktig opplysning.
Ok, jeg har planløsninger skal sjekke opp dette og legge det inn her. Huset er bygd i 1964.

• Planløsning for et hus bygget i 1964 med merknader om plasseringer av ventilasjon og søyle.
  • Planløsning av et hus bygget i 1964 med flere rom og åpne områder, sett ovenfra i sort-hvitt.
Jeg la inn to bilder, de skulle ha blitt samme størrelse dog.

Jeg trodde kanskje at stommen var en konsekvent søyle/dekk løsning. Dessverre inngår nok den aktuelle veggen i husets bærende system. Eventuelt er det bare dens overdel i form av en bjelke, men det trenger man en armeringstegning for å se. Uten en slik tegning vil jeg nok fraråde å gå videre.

Det er en leilighet til "rygg mot rygg"?
Skulle i så fall kunne være så at den ikke er bærende.
Veldig vanskelig å si...

Den lette balkongveggen gjør at jeg tror at bæringen ligger på de tverrgående mellomveggene, til tross for forekomsten av "ryggväggen".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.