Hei!

Jeg holder på med å endre planløsningen i huset, tanken er å åpne opp en større del av den bærende innerveggen. Har forsøkt å beregne bæreevne på ulike beregningsprogrammer som finnes på internett, men prøver å sende ut et spørsmål her før jeg kontakter en ordentlig konstruktør for å se hvor jeg havner.

Tanken er å åpne opp mellom de røde pilene jeg har markert på tegningen, taket har en helling på 23 grader og er i sone 3, (snølast) samt tak av tegelpannor.
Åpningen blir ca: 7,30m

Hvilken dimensjon på limtrebjelken tror dere jeg trenger å komplettere med? Limtrebjelken som går gjennom hele huset er 50x27cm gjennom hele huset. Jeg regner med å trenge en søyle i midten.
Enetasjes hus
Takhelling 23 grader
Bredde på huset 9,82 utvendig.
Lengde 17,22 utvendig.

Arkitekttegning av en enplansvilla med markerte røde piler som viser hvor en veggåpning planlegges mellom stue og et annet rom.
Byggetegning viser bærende innervägg med rød markering for planlagt åpning, dimensjoner og strukturdetaljer vist for ombyggingsprosjekt.
Byggetegning av hus med detaljerte mål, viser bærende konstruksjoner og vinkler. Blå markeringer indikerer områder for planlagt åpning.

Jeg kompletterer med mer info hvis noen har mulighet til å hjelpe meg :)

Mvh Kalle

• Plantegning med røde piler som markerer en planlagt åpning i en bærende innvegg, del av et husprosjekt med fokus på endring av planløsningen.
  • Ritning av en bärande innervägg med röda pilar markerade för öppning. Papper med byggnadsdetaljer ligger ovanpå en kartong.
  • Blåkopi av byggeplaner for endelagsvilla med notater og vektberegninger, inkl. røde piler som markerer planlagt åpning i bærende vegg.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.