Jeg tror ikke at byggbeskrivelser fungerer når du skal ha en takterrasse. Limtre med ca 10 m lengde på c/c 600 mm trenger å ha solide dimensjoner, for eksempel 140x405. Om du skjøter bjelkene over mellomveggen kan du klare deg med 140x315 og enda mindre over den smale delen.

S
Tanken er å dele bjelkene vi mellom veggen, så det blir 6,5-7m lengde på bjelken.
Hvilke laster kommer fra en takterrasse?
Kan jeg regne med at snølast og "maks" last ikke inntreffer samtidig? dvs ingen vil jo være på terrassen når det er mye snø...

Den såkalte nyttige lasten (mennesker og møbler mm) for en terrasse er 3,5 kN/kvm. Man trenger ikke regne med snø samtidig.

S
Takk for bra svar!
Hvilken nedbøyning er godkjent?
Blir det "riktig" å bruke dimensjonering hjelpen på byggeanvisninger og sette snøsonen til 3,5?

Nei. Snølast 3,5 betyr at snølastens grunnverdi på bakken (i et 50-års perspektiv) er 3,5 kN/kvm. Den reelle verdien er deretter avhengig av formfaktorer som taktype, takvinkel, risiko for snølommer og ytterligere forhold. Den reelle verdien kan bli både lavere og høyere. Maks nedbøyning for et tak er 1/300 av spennet. I tillegg bør man kontrollere nedbøyningen når det skal brukes som terrasse.

• Liker
SSlangen
  • Laddar…
S
Hei, jeg har sittet og lekt litt med dimensjoneringshjelpen på byggbeskrivelser...
Om jeg anslår en egendefinert last på 3,5 kN/m2 samt snøsone 1, kan det være nær virkeligheten?

Snøsonen 2 bør det vel være i Norrtälje. Kan du peke inn 3,5 kN/kvm så må det bli riktig.

S
Ok, men da regner jo snurran lastene samtidig eller?
3,5kN/m2 blir jo dimensjonerende last...
Eller tenker jeg feil?

Si hva du kommer frem til så kan jeg si om det er riktig.

Off topic så det dundrer om det men må sies, Justus- jøss, så snill og hjelpsom du er!

• Liker
TessanDoo og 2 andre
  • Laddar…
Det finnes sikkert en og annen som synes at jeg stjeler jobben fra dem... Jeg har veldig gode hjelpemidler så det er ingen kjempestor anstrengelse.

• Liker
  • Elsker
  • Haha
Bernieberg og 3 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det finns sikkert en og annen som synes at jeg stjeler jobben fra dem... Jeg har veldig gode hjelpemidler så det er ingen kjempestor anstrengelse.
Det gjør du jo, bokstavelig talt! Tar du betalt noen ganger også?

Nei. Jeg kan jo ikke levere noen dokumenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.