Forutsetninger: Enetasjes hus fra slutten av 60-tallet med trekonstruksjon og fasadekledning i tegl. Et rom har et vindu som er 3600 mm bredt. Tretaket over vindusåpningen i konstruksjonen er intakt. Teglet over vinduet henger imidlertid ned cirka 15 mm på midten. Det er fire skift med tegl som er forsterket med et vinkeljern. Tykkelsen på vinkeljernet er 5 mm og den nedre synlige delen er 70 mm bred. Det er åpenbart at konstruksjonen ikke er sterk nok, og vinkeljernet presser på vinduet slik at det har synlig påvirkning.

Hvordan løser man dette? Et alternativ er å la en murer plukke ned de fire skiftene med tegl, legge inn et betydelig kraftigere vinkeljern (120 x 120 x 10) og deretter mure opp på nytt. Spørsmålet er om man i stedet på noen måte kan forsterke det eksisterende vinkeljernet, kanskje ved å sveise på et nytt vinkeljern nedenfra. Det nye jernet får da ingen støtte på sidene, men det trengs nok ikke siden problemet ikke finnes ved støttene, men kun på midten? Noen som har løst et lignende problem.

J Jag_kan skrev:
Forutsetninger: Enebolig fra sent 60-tall med trekonstruksjon og fasadekledning i tegl. Et rom har et vindu som er 3600 mm bredt. Trebjelken over vindusåpningen i konstruksjonen er intakt. Teglet over vinduet henger dog ned cirka 15 mm på midten. Det er fire skift med tegl som er forsterket med et vinkeljern. Tykkelsen på vinkeljernet er 5 mm og den nedre synlige delen er 70 mm bred. Det er klart at konstruksjonen ikke er sterk nok, og vinkeljernet presser på vinduet slik at det har synlig påvirkning.

Hvordan løser man dette? Et alternativ er å la en murer plukke ned de fire skiftene med tegl, legge inn et betydelig kraftigere vinkeljern (120 x 120 x 10) og så mure opp på nytt. Spørsmålet er om man i stedet på noen måte kan forsterke det eksisterende vinkeljernet, kanskje ved å sveise på et nytt vinkeljern nedenfra. Det nye jernet får da ingen opplag på sidene, men det trengs nok ikke siden problemet ikke finnes ved opplagene, men bare på midten? Noen som har løst et lignende problem.
Sjekk med 13th Marine og her https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-2226#post-6440720

Bilder hjelper jo alltid.

Men det er ikke helt som hos meg, jeg har riktignok en del som trenger å fikses, men det er "bare" 2.4m.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mura-om-tegel-ovan-foenster-utan-att-ta-ner-panelen.564349/

Hos meg er det den rust... rustende armeringen som har sprengt fugen og gjør at det henger over vinduet.
Kan det være noe lignende her?

Å forsterke med en ny vinkeljern kanskje fungerer, spørsmålet er om teglsteinen beveger seg så mye at du kan presse den tilbake?
Og om du kommer til for å få vinkelen bak teglsteinen.

Så vil jeg påstå at det viktige er den delen av vinkelen som står opp. Så den trenger ikke være mye tykkere enn nåværende eller stikke ut så langt.
Men det kan sikkert noen andre på forumet bedre enn jeg.

Det finnes ingen sprengte fuger, så det er ikke det som er problemet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.