Har fått tak i en HEB 140bjelke (ifølge det jeg har målt meg fram til) skammelig billig mot bortkjøring. Mitt spørsmål til de som har peiling er om jeg kan bruke den for å erstatte en bærende vegg i stuen.
Huset er bygd på 40-tallet, veggene består av spontede planker. Veggene er doble da det er skyvedører innebygd. Veggen i øvre etasje har sett nøyaktig lik ut. I dag er den store åpningen tettet på plan 2 og en dør har erstattet disse ifølge forklaring på bildet.
Yttertaket er av typen valmet (40-talls funkis)
Alle mål står på bildet.
Glemte å måle på loftet. Første takstol synes ikke på bildet, den sitter inntil murpipa.

• Loftet i et gammelt hus med trekonstruksjon og isolering på gulvet, viser takbjelker og skråtak, delvis belyst.
  • Stue med åpning til spisestue, lyskrone i taket, målinger skrevet på bildet: 425 cm åpning, illustrert veggstruktur, murstock indikert.
Kom på at jeg glemte å skrive at de begge rommene sammen har en lengde på 8 meter mellom ytterveggene.

Det bør man regne på nøyaktig. Problemet med ditt hus er at det er bygget på gammelt vis med takstoler som ikke er selvbærende, men alt bygger på bærende vegger. En bjelke på 140mm kan høres grovt og sterkt ut, men det blir ikke slik i praksis. Bare egenvekten på bjelken kan gjøre at det henger......

P
Uansett hvordan du gjør det, tenk på å ikke feste bjelken i murstocken.
Vår byggeingeniør foreslo dette men da feieren kom forbi i annet ærend så han dette og forbød oss å bruke skorsteinen før bjelken var borte og hullene plugget.
Så det måtte bli en annen løsning som vi selv måtte finne på da byggeingeniøren forlot oss i stikken.

HEB 140 er ingen superstrekke bjelke. Som en erstatning for en hjertetvegg klarer den ca 3 m spennvidde ved en utbredt last på 15 kN/m. I ditt tilfelle gjetter jeg at lasten er større. Rent prinsipielt synes jeg at det er en bakvendt måte å tenke på når det gjelder et bolighus, selv om stålbjelker er ganske dyre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.