Man skal jo ikke stenge inn materiale mellom to tette sjikt, noe som fører til den interessante situasjonen bad, der man normalt har dampsperren på innendørssiden av isolasjonen rundt om hele huset og deretter tetningssjiktet inne i selve badet.

Leste i Bygg-AMA (kan vært en annen bransjestandard, og det var for en god stund siden) at man skulle løse dette ved å bytte ut dampsperren akkurat ved badet mot vindsperre, typ Windy.

Hvordan har dere som bygger gjort i denne situasjonen? Er det noen som har gjort slik, eller bruker dere doble tetningssjikt og håper det går bra?
Eller på en annen måte?

Skal ikke si dette til 100%, men hva jeg har lest, så skal det holde at tettesjiktet på badet er tettere (mindre gjennomtrengelig) enn hva dampsperren er i ytterveggen. På den måten kan det eventuelle vannet ta seg i én retning.

Vet dog ikke om jeg er på rett spor, så en badsnekker får gjerne kommentere.
Mvh
Thomas

Men er ikke vanlig dampsperreplast like tett som normale tettesystemer for våtrom?

Det må da være fullt av folk på dette forumet som har bygget bad i sine nybygg, er det ingen som tør si hvordan de har valgt å gjøre det :-)?

Det er altså ikke det superriktige svaret jeg lurer på, men hvordan man vanligvis velger å gjøre det.
Mistenker nemlig at dette er et slikt område hvor det finnes en teoretisk løsning som få bruker...
Det vil si at de fleste går videre med tettesystemet på badet og lar dampsperren i ytterveggen bli værende.

i mitt hus skar jeg bort byggplasten på ytterveggen før jeg satte plater i badet.

Har også hørt at noen bare skjærer noen lange snitt i plasten og lar den bli sittende.

Takk for svar!
Tar gjerne imot flere for å få et bilde av hva som er vanlig...

Vanligst er å gjøre som daugaard ovenfor.

Takker!

Kommer nok selv til å gjøre som Bygg-AMA anbefalte, erstatte dampsperren med Windy i ytterveggene til badet og koble øvrig dampsperre til tettesjiktet i badet på passende måte.

Overivrig privatbygger, jajamensan! Har jeg nå brukt en masse tid og dyr T-tape på å få dampsperren tett så føles det så feil å åpne opp den.

Du får gjerne oppdatere med hvordan du har løst det når du har kommet så langt.

Det skal jeg, men det kommer til å ta tid :-). Badet ligger nederst på prioritetslisten og det går ikke så raskt når man bygger selv.
Akkurat nå har jeg plastet hele tilbyggingen, siden jeg regner med at vi kommer til å flytte inn før vi fikser det nye badet.

Synd - jeg forstår nemlig ikke hvordan det skal gå til i praksis men kommer til det momentet om et par måneder.

• Liker
Noobe
  • Laddar…
Så her hadde jeg i alle fall tenkt det i teorien:

Diagram over baderomsvegg med detaljer om vanntetting: Windy, dampsperre, tetningssystem, regel/glespanel og våtromsplate er avbildet og forklart.

Altså jeg tenkte å klemme fast plasten mellom stendere og våtromsplater.
I den mindre prydelige virkeligheten så blir det vel som vanlig også en del Tacoflex-teip og tilsvarende lim for dampsperre som jeg kjøpte på samme sted (befestigungsfuchs.de, Tacoflex er samme teip som dyre svenske T-flex men til en tredjedel av prisen).

• Liker
mariatherese
  • Laddar…
akkurat slik gjorde jeg bortsett fra at jeg hadde ingen windy + satte osb bak våtromsplaten!

Hvorfor skal man sette windy der? finnes det noen god grunn som ikke jeg kan se?

Hm, det var så det stod i bransjereglene jeg leste. Når jeg tenker etter så er det nok overkill om man virkelig sørger for å koble dampsperren til tettesjiktet i badet.

Ellers (om man ikke kobler til tettesjiktet) er vel tanken å hindre området uten plast fra å bli en helåpning i dampsperren, det kommer jo fortsatt inn fuktig inneluft fra siden, fra rommene ved siden av badet. Fordi windyn er mer åpen enn dampsperre (men mer lukket enn ingenting i det hele tatt) kan fortsatt eventuell fuktighet innelåst mellom tettesjiktet og windyn ventilere gjennom windyn.

Om jeg skal motivere windyn selv om jeg kobler plasten til tettesjiktet (en motivasjon som er en ren etterkonstruksjon :-) ) så er det at jeg som privatbygger bygger langsomt og det kan ta litt tid mellom åpningen av dampsperren og at tettesjiktet applikeres. Fordi vi på det tidspunktet kommer til å ha flyttet inn i andre rom og det kommer til å være oppvarmet, så er det for å gi litt beskyttelse mot kondens i mellomtiden.
Hadde samme problem når jeg etterisolerte vaskerommet, jeg ble nødt til å rive ned en omgang isolasjon som rakk å bli gjennomvåt før jeg lukket igjen og malte med våtromsmaling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.