For snart 7 år siden installerte vi et FTX aggregat på loftet i vår 60-talls villa. Håndverkeren sa at de hadde fjernet et ventilasjonsrør som inneholdt asbest, men at det ikke var noen problemer for dem å kjøre det til søppelfyllingen.

Nå som vi vurderer å innrede loftet, har vi vært på loftet litt oftere (før kun for å bytte filter 2 ganger i året) og jeg observerer at det ligger byggrester og støv. Trolig ikke fra eternittrøret i seg selv, men fra mørtelen røret satt fast i og som jeg har forstått ofte også inneholder asbest. (Se bilde fra et rør som er igjen)

Min bekymring er nå hvor farlig dette er??? Det går jo ikke riktig an å støvsuge og våttørke siden overflatene i stor grad består av løs isolasjon på gulvet.

Og hvilket ansvar har håndverkeren for dette? Burde de ikke ha informert før de begynte å rive? Kan man få erstatning fra forsikringsselskapet for sanering? Ta prøver av restene?

Takk for svar!

• Haha
  • Liker
Xaktly og 3 andre
  • Laddar…
Du tar opp byggeskrotet og kaster det på anvist sted.
Så tenker du ikke mer på det.
Blir jo en masse skrot hvis dere skal bygge om uansett :rofl:

• Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 33 andre
  • Laddar…
Vær rolig! Hvor enn du befinner deg på jordkloden så puster du inn ca. 5000 asbestfibre/dag!

There are low levels of asbestos in the ambient air. 10-200 fiber i hver kubikkmeter (1000L) = 0.01-0.2 f/L En kubikkmeter er mengden luft som typisk pustes inn av en person hver time.."
I gjennomsnitt puster alle personer inn rundt 5000 asbestfibre per dag. Dette betyr at i gjennomsnitt vil alle levende personer grovt sett ha hatt ~40 millioner asbestfibre i lungene i løpet av et gjennomsnittlig liv, og likevel er risikoen for å bli syk fra denne "normale" eksponeringen ekstremt lav.

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

• Liker
  • Wow
Lintto1 og 6 andre
  • Laddar…
T
Er dere bekymret så kjøp Sundstrøms maske med P3-filter mens dere innreder loftet. Når dere er ferdige så har trolig alle eventuelle asbestfibre forsvunnet eller blitt bygget inn i isolasjonen. Da kan dere også støvsuge med riktig filter (kan leies). Slik tenker jeg som også driver med loftet, der er annet enn asbest som også støver som man bør beskytte seg mot.

Deretter har jeg lest at eternittkanalene ikke inneholder veldig mye asbest heller. Så lenge de ikke kappet kanalen med vinkelsliper uten bare løftet den ut har trolig ingen større mengder blitt frigjort.

• Liker
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Jeg ville ha bekymret meg mer for alle gangene man har vært i nærheten av biler.

Men jeg mistenker at eventuelle asbestfiber ligger i isolasjonen sammen med vanlig støv og kanskje litt annet smått og godt.
la det bare være. trenger dere å være der og rive kan man ved bekymring bruke et godt munnbind.

• Liker
goran153 og 2 andre
  • Laddar…
Sverige kommer til å gå under.

• Liker
  • Haha
DTanner og 8 andre
  • Laddar…
Det er ikke sikkert at det er noe asbest liggende blant byggeavfallet/støvet.
Uansett bør du/dere ha åndedrettsmaske med et brukbart filter når dere er på loftet og jobber.
Det virvler rundt en masse forskjellige partikler i luften som ikke er spesielt nyttige å puste inn.

• Liker
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jeg ville vært mer bekymret for alle gangene man har vært i nærheten av biler.

Men jeg mistenker at eventuelle asbestfibre ligger i isolasjonen sammen med vanlig støv og kanskje litt annet smått og gått. la det bare være. trenger dere å være der og rive så kan man ved bekymring bruke et godt munnbind.
I nærheten av biler??
Det er mange år siden asbest forsvant fra bremsebeleggene om det er det du sikter til...

• Liker
Patrik440
  • Laddar…
Hvorfor hakke når OP stiller enkle spørsmål?
Typisk dette forumet dessverre :confused:

• Liker
Lennartk77 og 17 andre
  • Laddar…
Du skal ha maske når du fikser rundt i rommet, men ikke på grunn av risiko for asbest, men for "generelt støv".

Gamle ventilasjonsrør av eternitt inneholder ifølge det jeg har fått høre fra profesjonelle ca 10% asbest, maks. De plukkes dessuten ut hele i 99% av tilfellene. Altså minimal risiko for eksponering.

• Liker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
C CoNaana skrev:
Hvorfor håne når OP stiller enkle spørsmål?
Fordi man krever ikke "ansvar" og vurderer erstatning fra forsikringsselskap som første tanke når man som huseier finner litt 7 år gammelt mørtel og byggestøv på loftet.

Man tar en liten kost, feier det opp og kaster det.

• Liker
Roger Fundin og 17 andre
  • Laddar…
Jeg er enig med folk som skriver at man skal ha maske, men ikke først og fremst for asbest, men for å beskytte lungene sine mot alt mulig støv. Det er lett at man fokuserer kun på asbest og glemmer alt annet. "Vanlig byggestøv" er også dårlig for lungene å puste inn i det lange løp.

Så sett på deg maske når du bygger i det hele tatt med alt mulig som støver så har du gjort bedre enn hva mange gjør.

• Liker
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I nærheten av biler??
Det er mange år siden asbest forsvant fra bremsebeleggene om det er det du tenker på…
Tja det finnes ting som er farligere enn asbest når det gjelder biler. Nei jeg hadde ikke en tanke på asbest og bremser på biler men morsomt at du tenkte på det

• Haha
Ironside
  • Laddar…
C CoNaana skrev:
Hvorfor håne når OP stiller enkle spørsmål?
Nei det er typisk spørsmål om asbest.
Men spørsmål om asbest blir ofte for dumme.

Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja det finns saker som er farligere enn asbest når det gjelder biler. Nei jeg hadde ikke en tanke på asbest og bremser på biler, kult at du tenkte på det
Så, hva er det som er så farlig med å være nær biler som er koblet til asbest?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.