Hei,

Jeg tenkte å felle inn en sittebenk mellom to vegger. Materialet i sittebenken tenkte jeg skulle være en benkeplate av eik 27mm for å få den skikkelig stabil. Mitt håp er å kunne løse dette uten noen støttestag, for å få den til å se svevende ut.

Forutsetningene og hvordan jeg har tenkt utformingen på benkeplaten:
Skisse av innfelt sittebenk, sett fra front og topp, mellom innervegg og yttervegg. Oppgitt bredde 133 cm, dybdemål 50 og 90 cm.

Nå til utfordringen. For å unngå konsoller, store bjelker eller ben så tenkte jeg på vinkeljern. Men da belastningen vil bli høy (2-3 voksne personer kanskje) så er jeg i tvil om innfestingen vil holde.

Kan en masse vinkeljern fungere? Typ så her:
Planløsning for innebygget sittebenk mellom to vegger, med detaljer om materialer som gips, OSB, og tømmervegg, samt dimensjoner i centimeter.

Muligens i kombinasjon med list/bjelke oppå platen inn mot veggene, som forhindrer at bakenden løfter. (vil dekkes med puter)

Er dette dømt til å mislykkes? Eller finnes det noen klok person med en smartere løsning som i første omgang er holdbar, men som også er pen?

Mvh,
Jesper

Vinkeljern langs med alle sider på veggene er tilstrekkelig, 30x30x5 ville jeg tatt

Funker sikkert med vanlige 45x45 lekter også om man forborer pent så det ikke sprekker.

Takk for svar. Vet noen hvor mye dårligere bæreevne en vinkeljern får om man vender det opp ned? I så fall kan man fase det inn i benkeplaten, for å bli helt usynlig.

I dette tilfellet tror jeg ikke det spiller så stor rolle. En vinkeljern ordentlig skrudd i veggen på denne måten kan bære virkelig store laster.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.