339.671 lest ·
410 svar
340k lest
410 svar
Handle byggematerialer i utlandet
Vi har tenkt å fylle tanken på lastebilen og dra til Estland, Polen og/eller Tyskland for å kjøpe ting som er betydelig billigere der, for eksempel fliser, maskiner.
Fungerer det med VISA-kort på deres byggevarehus, f.eks. Praktiker.pl i Polen?
Blir det problemer å få ut fra kreditt til utenlandske kjøp?
Hva bør man kjøpe i hvilket land for å gjøre den beste handelen?
Hva bør man IKKE kjøpe i disse landene?
Er det noen som har en prisliste i .pdf-format eller lignende fra en butikk i noen av disse landene?
(Deres nettsider virker ikke å være på Sveriges nivå...)
Dere som har handlet i noen av disse landene kan gjerne skrive om prisforskjeller osv. Skriv også hvilke butikker eller butikkjeder dere besøkte og hvordan de var.
Er de helt ukjente med engelsk i alle disse landene?
Mange spørsmål, og flere blir det sikkert!
Takk på forhånd!
Fungerer det med VISA-kort på deres byggevarehus, f.eks. Praktiker.pl i Polen?
Blir det problemer å få ut fra kreditt til utenlandske kjøp?
Hva bør man kjøpe i hvilket land for å gjøre den beste handelen?
Hva bør man IKKE kjøpe i disse landene?
Er det noen som har en prisliste i .pdf-format eller lignende fra en butikk i noen av disse landene?
(Deres nettsider virker ikke å være på Sveriges nivå...)
Dere som har handlet i noen av disse landene kan gjerne skrive om prisforskjeller osv. Skriv også hvilke butikker eller butikkjeder dere besøkte og hvordan de var.
Mange spørsmål, og flere blir det sikkert!
Takk på forhånd!
HeiJesca_j skrev:(Deres nettsider synes ikke å være på Sveriges nivå...)
Dere som har handlet i noen av disse landene må gjerne skrive om prisforskjeller osv. Skriv også hvilke butikker eller butikkjeder dere besøkte og hvordan de var.
Mange spørsmål, og det blir sikkert flere!
Takk på forhånd!
Først må jeg nok si at hvis man ser på "byggmaterialenettsider" i Polen og materialer generelt, er de overlegne svenske sider. Nesten alle polske bedrifter som har en nettside, har sine priser oppført. Så her ligger de langt foran Sverige både når det gjelder teknisk utforming av nettsider og mengden av informasjon på sine sider.
Angående innkjøp av materiale fra andre land, kan du lese mer her (har skrevet litt selv):
https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-byggmaterial-utomlands.40322/
Said
Har du ikke tilfeldigvis noen lenker til polske firmaer som legger ut prisene på internett?
Jeg har ikke funnet en eneste som har lagt ut en prisliste, bare kampanjepriser.
Estiske priser er jeg også interessert i, noen som vet hvordan de er sammenlignet med polske/tyske?
(Gjerne lenker dit også.)
I den andre tråden sto det at i Polen kostet Elektrolux-produkter 1/3 av den svenske prisen, stemmer det virkelig? *HÅPER* ;D
Informasjonsmengden på polske sider er vanskelig for meg å uttale meg om da jeg ikke kan språket, mer interessant er da prisene.
Jeg har ikke funnet en eneste som har lagt ut en prisliste, bare kampanjepriser.
Estiske priser er jeg også interessert i, noen som vet hvordan de er sammenlignet med polske/tyske?
(Gjerne lenker dit også.)
I den andre tråden sto det at i Polen kostet Elektrolux-produkter 1/3 av den svenske prisen, stemmer det virkelig? *HÅPER* ;D
Informasjonsmengden på polske sider er vanskelig for meg å uttale meg om da jeg ikke kan språket, mer interessant er da prisene.
Priseksempel Polen - Sverige (Svenske priser fra www.pricerunner.com, det billigste)
GORENJE:
Komfyrer
EC774W: Polen 3780:- og Sverige 6400:-
EC7968E: Polen 6380:- og Sverige 9390:-
Innebygde ovner
B9000E: Polen 6380:- og Sverige 7390:-
B7460E: Polen 3580:- og Sverige 5675:-
B9000AL: Polen 5980:- og Sverige 7790:-
Kokeplater
ECT650E: Polen 3780:- og Sverige 4490:-
GSC64C: Polen 3300:- og Sverige 6330:- (OBS! Gasskokeplate!)
ECT680E: Polen 3980:- og Sverige 6590:-
Kjøkkenvifter
DD950P: Polen 5580:- og Sverige 6741:-
Kjøl/Frys
K337/2AL: Polen 6980:- og Sverige 9045:-
RK4255E: Polen 4180:- og Sverige 6520:-
Vask:
WA162AL: Polen 6380:- og Sverige 8085:-
Nå har jeg sjekket anbefalte priser fra importøren i Polen mot det billigste på pricerunner i Sverige, og Zlotyn har jeg satt i 2sek som vekslingskurs.
Butikkprisene i Polen er sannsynligvis billigere enn det av importøren anbefalte prisen...med andre ord så burde det bli ENDA billigere i praksis.
(Desverre så fant jeg bare priser på Gorenje...)
http://www.gorenje.pl/index.php
http://se.pricerunner.com/
GORENJE:
Komfyrer
EC774W: Polen 3780:- og Sverige 6400:-
EC7968E: Polen 6380:- og Sverige 9390:-
Innebygde ovner
B9000E: Polen 6380:- og Sverige 7390:-
B7460E: Polen 3580:- og Sverige 5675:-
B9000AL: Polen 5980:- og Sverige 7790:-
Kokeplater
ECT650E: Polen 3780:- og Sverige 4490:-
GSC64C: Polen 3300:- og Sverige 6330:- (OBS! Gasskokeplate!)
ECT680E: Polen 3980:- og Sverige 6590:-
Kjøkkenvifter
DD950P: Polen 5580:- og Sverige 6741:-
Kjøl/Frys
K337/2AL: Polen 6980:- og Sverige 9045:-
RK4255E: Polen 4180:- og Sverige 6520:-
Vask:
WA162AL: Polen 6380:- og Sverige 8085:-
Nå har jeg sjekket anbefalte priser fra importøren i Polen mot det billigste på pricerunner i Sverige, og Zlotyn har jeg satt i 2sek som vekslingskurs.
Butikkprisene i Polen er sannsynligvis billigere enn det av importøren anbefalte prisen...med andre ord så burde det bli ENDA billigere i praksis.
(Desverre så fant jeg bare priser på Gorenje...)
http://www.gorenje.pl/index.php
http://se.pricerunner.com/
Kanonbra lenker!
Vi kommer helt klart til å kjøpe så mye vi kan i Polen så lenge garantien kan løses. Spørsmålet er om tollen kommer til å protestere noe hvis man kommer hjem med en tilhenger med diverse nytt kjøkkenutstyr mm?!
Noen som kjenner til noe om den biten?
Vi kommer helt klart til å kjøpe så mye vi kan i Polen så lenge garantien kan løses. Spørsmålet er om tollen kommer til å protestere noe hvis man kommer hjem med en tilhenger med diverse nytt kjøkkenutstyr mm?!
Noen som kjenner til noe om den biten?
Hei
Da jeg har firma i Latvia vet jeg litt om hvordan det fungerer der.
De fleste forretninger finner du i Riga, du kan prute og mange av grossistene har ekstra pris på mengder.
Du kan søke på www.wood-me.com du kan til 95 % handle med visa, men det billigste er å ta med norske penger og veksle på vekslekontor, men sjekk nøye, det er stor forskjell på kursen
Baltikum har også gule sider der kan du også søke samt
www.doska.lv engelsk
Vennlig hilsen
Göthe
Da jeg har firma i Latvia vet jeg litt om hvordan det fungerer der.
De fleste forretninger finner du i Riga, du kan prute og mange av grossistene har ekstra pris på mengder.
Du kan søke på www.wood-me.com du kan til 95 % handle med visa, men det billigste er å ta med norske penger og veksle på vekslekontor, men sjekk nøye, det er stor forskjell på kursen
Baltikum har også gule sider der kan du også søke samt
www.doska.lv engelsk
Vennlig hilsen
Göthe
Vet du noe om prisene i Estland, Latvia, Litauen og Polen? Hvilket som er billigst/dyrest osv?
Snakker de engelsk i Latvia?
Dumt spørsmål kanskje, men hører Latvia og Litauen også til EU nå?
Hvis de ikke hører til EU, kan man likevel passere disse landene med bilen full av byggsaker på vei til Sverige?
(Spør man ikke så får man ingenting vite!) :-[
Vi bor i Nord-Sverige og kjører derfor gjennom Finland for å slippe ferjeavgiftene.
Trenger man passet med seg? Og grønt førerkort?
Hva koster bensinen i disse landene?
Snakker de engelsk i Latvia?
Dumt spørsmål kanskje, men hører Latvia og Litauen også til EU nå?
Hvis de ikke hører til EU, kan man likevel passere disse landene med bilen full av byggsaker på vei til Sverige?
(Spør man ikke så får man ingenting vite!) :-[
Vi bor i Nord-Sverige og kjører derfor gjennom Finland for å slippe ferjeavgiftene.
Trenger man passet med seg? Og grønt førerkort?
Hva koster bensinen i disse landene?
Hei
Jeg vet litt om disse landene, jeg svarer etter dine spørsmål
Ja, de snakker engelsk i Latvia
Ja, Estland, Latvia og Litauen samt Polen er nye medlemmer siden 1. mai
Kommer dere med en lastebil og skal fylle bilen med mtr ta fergen, det lønner seg
Pass samt grønt kort ja
Skal dere overnatte i Riga kan dere få hotell for 80kr per natt bare å sende meg en e-post, sender jeg en liten adressegreie med bilder
Bensinen i Latvia ca 6,50 literen
Jeg kan også be mitt kontor i Riga om å finne frem noen nettsteder, men går du til www.doska.lv så finner du en hel del obs 1 lat er ca 14kr
Mvh
Göthe
Jeg vet litt om disse landene, jeg svarer etter dine spørsmål
Ja, de snakker engelsk i Latvia
Ja, Estland, Latvia og Litauen samt Polen er nye medlemmer siden 1. mai
Kommer dere med en lastebil og skal fylle bilen med mtr ta fergen, det lønner seg
Pass samt grønt kort ja
Skal dere overnatte i Riga kan dere få hotell for 80kr per natt bare å sende meg en e-post, sender jeg en liten adressegreie med bilder
Bensinen i Latvia ca 6,50 literen
Jeg kan også be mitt kontor i Riga om å finne frem noen nettsteder, men går du til www.doska.lv så finner du en hel del obs 1 lat er ca 14kr
Mvh
Göthe
Fant frem til estiske K-rauta. De har et reklamemagasin på lenken nedenfor. Fant noen varer som selges i Sverige:
Casco Aqua stop (tetningssjikt). En slik 10L-bøtte kostet 469 EEK, dvs drøye 270 kroner. I Sverige pleier man å kunne få en slik bøtte for 900 når det er salg vil jeg minnes.
Bosch (blå) GSR 12V skrumaskin: 2599 EEK (1480 NOK). Beijer selger den for 2375. Min estiske er ikke god nok til å avgjøre om doble batterier er inkludert...
Filen (3 Mb) for den som vil lese selv: http://157.144.0.166/modules/upload...UULI_kliendileht_ESTRUS_final.pdf?file_ID=614
Casco Aqua stop (tetningssjikt). En slik 10L-bøtte kostet 469 EEK, dvs drøye 270 kroner. I Sverige pleier man å kunne få en slik bøtte for 900 når det er salg vil jeg minnes.
Bosch (blå) GSR 12V skrumaskin: 2599 EEK (1480 NOK). Beijer selger den for 2375. Min estiske er ikke god nok til å avgjøre om doble batterier er inkludert...
Filen (3 Mb) for den som vil lese selv: http://157.144.0.166/modules/upload...UULI_kliendileht_ESTRUS_final.pdf?file_ID=614
Det ser ut til å finnes noen forskjellige selskaper som går til Estland...er det noen som vet hvilket som er det billigste?
Hvor stort kjøretøy kan man ta med seg på "bil"-billett? Pleier det å fungere med en lett lastebil?
Hvor stort kjøretøy kan man ta med seg på "bil"-billett? Pleier det å fungere med en lett lastebil?