Har et trappehull i vårt 40-talls rekkehus som i dag måler ca 700x1850mm, med en gulv-til-gulvhøyde på ca 2400mm = bratt trapp! Vi har tenkt å åpne hullet marginalt for deretter å plassbygge en trapp som blir mindre farlig.
Hullet går gjennom en armert betongdekke som et treregolv ligger oppå. Inkludert gulvet er dekket ca 290mm tykt, og betongen står for ca 150mm av dette. Den fliken vi har tenkt å åpne skal ligge i hjørnet av den ene langsiden og måle ca 750x250mm. Først hadde jeg tenkt å dra frem borhammeren og kjøre opp et antall små hull for deretter å pigge, og deretter bruke reparasjonssement for å få overflaten glatt og fin. Jeg har sett at man i andre liknende rekkehus i området har gjort en liknende løsning, selv om man kanskje ikke har åpnet på nøyaktig samme sted som vi har tenkt. Nå har i alle fall min rasjonelle side bremset meg litt.
Tenkte å sjekke hva forumekspertene mener her. Bør jeg ta inn en konstruktør og hulltager for dette arbeidet, eller kan jeg begynne selv, med god samvittighet? Hva ville dere gjort?
Hva gjelder styrken, våger jeg ikke ha en mening. Men det er vel risiko for at du har ekstra armering nær kanten, og hvis du kutter den så svekkes styrken.
Jeg ville nok innhente et kostnadsoverslag fra et betongskjæringsfirma. Det blir veldig mye finere hull hvis det sages. Jeg tror man også kan leie betongsag.
Når det gjelder styrken tør jeg ikke ha en oppfatning. Men det er vel risiko for at du har ekstra armering nær kanten, og om du kappet den så forverres styrken.
Jeg ville nok fått inn en kostnadsoversikt fra en betonghulltagerfirma. Det blir veldig mye finere hull om det sages. Jeg tror at man også kan leie betongsag.
Nei og det er vel vanskelig å vite om man ikke er bygningsingeniør.. Kanskje likevel best å få hit noen som kan se på det. Fikk tak i et dokument fra kommunen hvor det står beskrevet hva bjelkelaget er laget av:
"Bjelkelags materiale, dimensjoner, isolering, forsterkningsanordninger: 13-16cm armert btg, 10cm fylling av kutterspån, tregulv på bjelker."
Tvilsomt man kan bruke den tegningen jeg fikk som videre underlag for noen detaljerte styrkeberegninger, men legger ved det med en markering av hvor åpningen skal forstørres.
Edit
Av en eller annen grunn forsvinner fargen på markeringen min når jeg lagrer bildet. I alle fall har jeg tegnet ut en liten rektangel til venstre for trappen.
Du trenger å få tak i en armeringstegning for å vite sikkert. Alternativet er å bruke en metalldetektor for å spore jernene. Jeg tror imidlertid at risikoen er veldig stor for at det ligger jern nær åpningen. Uten å ha fått klarhet i det ville jeg avstå fra å meisle i betongen. Hempularen har rett i at betongsaging blir mye penere. Har dere ikke vurdert å endre retning på trappen og på den måten få et lengre trappløp uten problemet med hulltaking?
Ja nå har jeg også hørt at bilning kan medføre for mye vibrasjoner som kan svekke gulvet. Får vel kanskje bli saging da..
Hva jeg har forstått finnes to alternativer - tørr- eller våtsaging. Greia er at jeg ikke vil at vann fosser ovenpå bjelkelaget, da det vil innebære skader på tregulvet som ligger der. I så fall får det vel bli tørrsaging og til å plastre skikkelig og kanskje leie en luftrenser?
Hvordan mener du @justusandersson? Det er jo vanskelig å beskrive vårt problem uten skisse, så her kommer en enkel sådan. Det store problemet er vel at vi har meget begrenset med space uansett. Ellers hadde vi gjerne satt inn en normalbred og -bratt trapp..
For å teste min variant må man lage en skaleriktig tegning. Planen og seksjonen stemmer jo ikke. Det ser man tydelig. Med en trinnhøyde på 17 cm kan man lage tre trinn utenfor åpningen uten å slå hodet i taket.
Spontant ville jeg si at man bør tenke en ekstra gang før man tar dette hullet selv om det ikke er så stort. Sannsynligvis spenner bjelkelaget parallelt med trappehullet, noe som innebærer at det ligger ekstra armering på hullsidenes langsider, såkalte "support bands", som har funksjonen å bære biten over hullet. Men selvfølgelig kan det fungere å bare kappe opp hullet, men følgen kan bli kjedelige sprekkdannelser på grunn av momentomfordeling i bjelkelaget.
Så vidt jeg har forstått finnes det ingen armeringstegninger?
Jeg er nok mer inne på justus sitt forslag om å jobbe med selve trappens utforming. Ville en L-trapp fungere som begynner under KPR i kjelleren. Bør man ikke kunne få inn et "ekstra" trinn i kurven utover de som justus har nevnt?
Om hovedproblemet er trappens helling kan dere vende den 180 grader uten å endre hullet størrelse. Vedlagte bilder er bare prinsippskisser.
[bilde]
[bilde]
Takk for forslaget! Problemet er imidlertid at bjelkelaget er ca 300mm tykt, gulv-til-gulv ca 2450mm, hvilket gjør at gulv-til-tak-høyden der nede er ca 2150mm. Under taket er det altså knapt vi får inn et trinn i det hele tatt. Akkurat som @tobbbias skriver må vi i så fall åpne hullet i lengden, med ganske mye.
@Jarlingar OK, så du tror ikke en novise kan sette på en diamantblad på en vinkelsliper og få et fullgodt resultat på den måten?
@bossespecial Det sier du? Ikke hva jeg har funnet. Skal sjekke med Byggesakskontoret neste uke, men husene er fra -44 så er ikke for håpefull om at så presise tegninger finnes. Eller hva tror du?
Som jeg skrev ovenfor blir det vanskelig å få til noe som er tryggere enn den vi har i dag. Vi har sett på en U-trapp som begynner og slutter tvers mot trappehullens ene langside. Men denne vil trinnene langs ganglinjen (og da han ganglinjen helt mot standard flyttes nærmere veggen for å "hjelpe" trappen) bli ca 22cm, og trinnhøyde på ca 24,5cm. Føles slik. Lykkes vi å åpne denne klakken vi snakker om får vi en trinnedybde på ca 24-25cm (samme trinnhøyde) som i hvert fall innebærer at vi klarer å treffe en standard hva gjelder trapper...
Hva er det for rom under trappehullet, rett til høyre for ytterdøren? Denne biten vil jeg si at du kan åpne opp uten å tenke på armeringen i etasjeskilleren, om det nå er en bit av etasjeskilleren?
Et annet alternativ er å bare felle ut betongen for å få til det siste trinnet, da kutter du ingen jern da disse ligger i underkant. Du har jo mye gratis iom overbygningen?
@bossespecial Der har vi soverom i andre etasje, som allerede i dag er i det minste laget. Det er loftsgulvet som begrenser oss mest, samtidig som vi vil unngå å starte prosjekter som innebærer store tiltak på begge etasjene. For å åpne til høyre kreves det at vi planlegger om de to rommene vi har på høyre side av inngangen, og til venstre for inngangen, ved siden av gangen, ligger stuen som gjør at vi begrenses noe til venstre også. På lengden begrenses vi igjen av soverommene - døren til det ene ligger bare ca 10 cm fra den ene kortsiden på hullet i dag.
Hvor mener du nøyaktig at man kan fase ut? Der hvor vi den tenkte klossen er? Er det ikke vanskeligere å få ut et rektangulært stykke som i tillegg er flatt, enn å sage bort hele klossen?
@Jarlingar Alright.. Og å bryte opp tror jeg ikke er et alternativ. Vil ikke generere for mye vibrasjon.
Ok, på planen så det ut til å være en garderobe som man eventuelt kunne ofre? Det er vanskeligere og mer komplisert å fase ut men samtidig kutter man ikke jernene. At overflaten er ujevn kan du løse med flytesparkel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.