Gulvet på ovenpå er veldig "mykt", det dunker når man går og knaker i andre rom samt så er det mye lytt fra stuen under. Per i dag ligger det laminat på gammel plastmatte og et undergulv av sponplater som er spikret. Hadde først tenkt å sette inn flere bjelker da jeg trodde de lå med cc 60, men ifølge en beskrivelse jeg har funnet så ligger de med cc 40, dimensjon fremgår ikke men spennet er som mest 4,2 meter.

Planen er å bytte undergulv (samt legge ny parkett 15 mm) og jeg lurer på hvor mye man egentlig vinner på å ta konstruksjonsfiner sammenlignet med sponplater? For eksempel 21x2400x1200 konstruksjonsfiner er jo ganske mye dyrere enn 22 mm spon, men siden overflaten ikke er veldig stor kunne jeg leve med kostnaden hvis jeg visste at resultatet også ble mye bedre.

Bonusspørsmål: hvis det viser seg å være svake bjelker når jeg åpner gulvet, kunne man skrulimmet nye bjelker på de eksisterende og oppnå høyere stabilitet eller skal man minske cc til 20?

T Trafikverket1 skrev:
Gulvet på ovenpå er veldig "mykt", det dunker når man går og knaker i andre rom samt så er det veldig lytt fra stuen under. I dag ligger det laminat på gammel plastmatte og et undergulv av sponplater som er spikret. Hadde først tenkt å sette inn flere bjelker da jeg trodde de lå med cc 60, men ifølge en beskrivelse jeg har funnet så ligger de med cc 40, dimensjonen fremgår ikke men spennet er som mest 4,2 meter.

Planen er å bytte undergulv (samt legge ny parkett 15 mm) og jeg lurer på hvor mye man egentlig vinner på å ta konstruksjonsfiner sammenlignet med sponplate? F.eks. 21x2400x1200 konstruksjonsfiner er jo en del dyrere enn 22 mm spon, men siden overflaten ikke er kjempestor kunne jeg leve med kostnaden om jeg visste at resultatet også ble mye bedre.

Bonusspørsmål: om det viser seg å være svake bjelker når jeg åpner gulvet, kan man skru lime nye bjelker på de eksisterende og oppnå høyere stabilitet eller skal man redusere cc til 20?
Interessant spørsmål @justusandersson kanskje kan gi et svar. Gjelder jo byggteknikk :rofl:

T Tompafix skrev:
Interessant spørsmål @justusandersson kanskje kan gi et svar. Gjelder jo byggteknikk :rofl:
Ah, ser nå at jeg har opprettet tråden i feil forumdel. Kan man flytte tråden på en eller annen måte tro? :thinking:

T Trafikverket1 skrev:
Ah, ser nå at jeg har opprettet tråden i feil forumdel. Kan man flytte tråden på noen måte tro? :thinking:
Be en moderator :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.