Hei, Bygger om farstukvisten til gjestehytta og har nå støpt en liten klakk rundt hele som veggene kommer til å hvile på. Platonmatte ytterst så fuktvandring fra bakken utenfor bør være rolig. Skal nå bygge gulvet og har lest at man bør ha et innvendig eller utvendig ventilert rom under, men jeg tenker siden det er så lite rom (mellom 2-7cm typ) Kunne man fylle ut med LECA-kuler og droppe ventiler og annet?
Trenger man likevel å legge plast?
Gulvet er tenkt å bygges med trestender og steinull, OSB-plate og deretter plassmatte på toppen

Takk

H Hunneberg skrev:
Hei, Bygger om farstukvisten til gjestehytta og har nå støpt en liten kant rundt hele som veggene vil hvile på. Platonmatte ytterst slik at fuktvandring fra bakken utenfor bør være rolig. Skal nå bygge gulvet og har lest at man bør ha et innvendig eller utvendig ventilert rom under, men jeg tenker siden det er så lite rom (mellom 2-7cm typ) Kunne man fylle ut med LECA kuler og droppe ventiler og annet?
Trenger man uansett å legge plast?
Gulvet er tenkt å bygges med trestender og steinull, OSB plate og deretter plastmatte på toppen

Takk
Om man ser på hvordan f.eks. hybridgrunner bygges fyller man rommet med cellplast og legger deretter en byggplast oppå dette, og så gulv.
https://www.attefallshus.se/hybridgrund/

Problemet er vel at betongen kan trekke opp jordfukt, som så sprer seg til rommet som man da trenger å ventilere, eller "presse ut" gjennom at det er varmt (isolert under og oppå).

Hvis man fyller det med isolering som ikke tar opp nevneverdig med vann (f.eks. xps) og så en byggplast oppå så bør man jo både bevare noenlunde isolering over tid, og ikke trekke opp fukt i innkonstruksjonen.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
OM man ser hvordan for eksempel hybridfundamenter bygges så fyller man rommet med celleplast og deretter en byggplast oppå dette, og så gulv.
[lenke]

Problemet er vel at betongen kan trekke opp jordfuktighet, som så sprer seg til rommet som man da trenger å ventilere, eller "presse ut" ved at det er varmt (isolert under og utenpå).

Hvis man fyller det med isolasjon som ikke tar opp nevneverdig med vann (f.eks. xps) og deretter en byggplast oppå, så bør man jo både bevare noenlunde isolasjon over tid, og ikke trekke opp fukt på innerkonstruksjonen.
Det er ingen betongplate, men rommet innenfor støpingen er kun en markduk oppå tidligere veldrenert mark. Bør dermed ikke være noe som trekker til seg fukt, men kan kanskje likevel bli kondens når det midlertidig varmes opp for deretter å stå og avkjøles igjen?

H Hunneberg skrev:
Det er ingen betongplate men rommet innenfor støpingen er kun en markduk oppå eksisterende veldrenert mark. Bør jo dermed ikke være noe som trekker til seg fukt, men kanskje kan bli kondens når det midlertidig varmes opp for så å kjøles ned igjen?
Nei, ikke en plate det er jeg med på, men det er via kantene at betongen kan trekke opp vann over tiårene. Men det er derfor man har byggplast oppå, i stedet for direkte på bakken som vanlige krypkjellere, om man har hybridgrunn, som jeg har forstått det.

Jeg ville ha foreslått isodrän underst og ser nå at det er akkurat slik hybridgrunnen er bygget opp (kapillærbrytende cellplast tolker jeg som nettopp det).

Hvor høy er klakken du har støpt? Det man kan bekymre seg litt for er kondensdannelse mot den delen av veggen som er uisolert.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jeg ville foreslått isodrän underst og ser nå at det er nettopp slik hybridgrunnen er bygd opp (kapillærbrytende celleplast tolker jeg som nettopp det).

Hvor høy er klossen du har støpt? Det man kan bekymre seg litt for er kondensdannelse mot den delen av veggen som er uisolert.
Klossen er kun ca 10cm og deretter er det lecablokk oppå, og gulv kommer å feste i den delen det er leca. Marken under er varierende høyde mellom ca 2-7 cm og ikke noe jeg helst vil røre mer i da det blant annet er skifer og fare for at det raser ned fyll i steinsprekkene som åpnes senere. Derfor tanken med leca-kuler som kan spres jevnt over ujevn mark. Føles som om dere er enige om plast før reglene og isoleringen iallfall, og bør da ikke være noen fare siden de havner mellom byggeplassen under og plastmatten over?

Ja, da er jeg enig med leca og deretter Isodrän så høyt som mulig. Du fyller med Leca rundt om isodrænen også der det er vanskelig å skjære jevnt. I denne konstruksjonen legger du aldringsbestandig plast på det utjevnete laget av Leca.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, da er jeg enig med leca og deretter Isodrän så høyt som mulig. Du fyller med Leca rundt om isodränen også der det er vanskelig å skjære jevnt. I denne konstruksjonen legger du aldringsbestandig plast på det jevnede laget av Leca.
Funderer og googler litt mer angående gulvet. Problemet er at jeg ikke får inn noen isodränplater da det er veldig lavt på enkelte steder (ca 2-3 cm) og jeg vil ikke røre i bergkrossen/jorden så det skaper sprekker som vannet kan renne ned i og undergrave. Vanlig leca er ifølge søk både fuktighetsbeholdende og absorberende, noe som ville bety at jeg tar opp fuktigheten som eventuelt er på bakken og løfter den nærmere konstruksjonen. Jeg kan legge en bygningsplast oppå lecakulene før gulvregler, men lurer da på om det har noen fordel kontra å bare ha luft? Og hvor tett må plasten være for at det ikke skal bli vrient?

@klaskarlsson & @mexitegel har dere noen tanker om det går å løse uten å få plass med isodrän eller kapillærbrytende sjikt? Legge leca under plast bør som jeg skrev før bare løfte opp fukten da leca suger fukt. Legge plasten i bunnen og ut mot vegger og deretter leca der og opp mot undersiden av regler og isolasjon? Finnes det noen mening eller er det bedre å ha et lite rom med luft? Har vanskelig for å forestille meg hvordan forskjellige temperatur i rommet og inne eller ute kan påvirke.. takk på forhånd!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.