2.665 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Gulv i eksisterende hus. Støpe betong eller flytesparkel?
Skal støpe såle i et gammelt hus.
Hvor lang tørketid har man på si 10cm betong kontra 4-5cm flytsparkel.
Blir sparkel tilstrekkelig bra å gå på?
Vi har ikke mye tid å sløse på herdetid.
Hvor lang tørketid har man på si 10cm betong kontra 4-5cm flytsparkel.
Blir sparkel tilstrekkelig bra å gå på?
Vi har ikke mye tid å sløse på herdetid.
Med tørketid mener du før det er beleggbar? Regn med minst 3 måneder hvis du støper, og da skal det være varmt og god ventilasjon.Dr Benz skrev:
Flytsparkel må du regne med fra 24 timer til 1 uke før det er beleggbar, men du må jo legge sparkelen på noe.
Finnes ROT-bruk som er klart på alt fra noen timer til en uke, det kan du støpe på celleplast og også støpe inn vannbåren gulvvarme.
Du må nok spesifisere litt mer hva du skal gjøre for bedre svar.
nino skrev:
Med tørketid mener du før det er beleggbart? Regn med minst 3 måneder om du støper, og da skal det være varmt og god ventilasjon.
Flytsparkel, så må du regne med at fra 24 timer til 1 uke før det er beleggbart, men du må jo legge sparkel på noe.
Det finnes ROT-mørtel som er klart på alt fra noen timer til en uke, det kan du støpe på XPS og også støpe inn vannbåren gulvvarme.
Du må nok spesifisere litt mer hva du skal gjøre for å gi bedre svar
Ja, jeg fikk klart for meg at man må regne med omtrent 3 måneder, selv om man har hurtigttørkende betong fordi man også må ta hensyn til at det krymper mens det herder.
Når det gjelder flytsparkel, så skal det ikke være noe problem å legge på isoleringen. Og prisen var nok ikke så blodig i sammenligning med betong da jeg må ha tak i to personer som hjelper meg med å få det jevnt.
Men med tanke på tiden akkurat nå, så finnes det ingen alternativer egentlig.
Vi snakker ca 45kvm så ikke så stort. Kan bli enda mindre. Men jeg har fått pris og det blir litt dyrere, men tiden koster også penger med dobbel bosituasjon. For meg handler det anslagsvis om 10000-20000 så tiden spiser opp det på 2 måneder.K Kaschsten skrev:
Takk. Bra input. Sidene sikres med eps-betong og isolasjonsplatene legges overlappende og holde sammen med hverandre så det burde ikke være noe problem. MEN veldig takknemlig for alt man kan tenke på før man gjør det. Blir så mye vanskeligere å komme på ting etterpå….nino skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Nytt golv i 60 tals hus
Golv -
Lägga golvvärme i befintligt hus
Värme allmänt -
Installera vattenburen golvvärme i befintligt hus och utbyggnad
Värme allmänt -
Tegelgolv på befintligt betonggolv i växthus, hur gör jag?
Växthus -
Trasigt golv. Kan man be säljaren åtgärda eller köper man huset i befintligt skick?
Köpa & Sälja hus