Hei,
Kan man ved hjelp av den vedlagte tegningen avgjøre hvilke vegger som er bærende?
Veggen mellom de to små soverommene på 7 kvm hver var allerede fjernet før vi kjøpte.
Kan man ved hjelp av den vedlagte tegningen avgjøre hvilke vegger som er bærende?
Veggen mellom de to små soverommene på 7 kvm hver var allerede fjernet før vi kjøpte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.177 innlegg
Ifølge seksjonstegningen er det selvbærende fagverkstakstoler, og i så fall bør ingen innervegger være bærende. Forutsetter at det ikke er snakk om hus bygget av moduler eller elementer. Derimot kan man jo ikke fjerne alle/de fleste innervegger siden veggene har en stabiliserende funksjon, f.eks. forhindre at huset beveger seg når det blåser, ytterveggene bøyer seg utover.
Takk snille for svar!BirgitS skrev:
Ifølge seksjonsplanen er det selvbærende fagverkstakstoler og i så fall bør ingen innervegger være bærende. Forutsetter at det ikke er snakk om hus bygd av moduler eller elementer. Derimot kan man jo ikke fjerne alle/de fleste innervegger siden veggene har en stabiliserende funksjon, f.eks. forhindre at huset beveger seg når det blåser, ytterveggene bøyer seg utover.
Det som er aktuelt er å fjerne veggen jeg har markert gul på bildet.
Den som er markert lilla er fjernet tidligere.
Hva tror du om den "gule" veggen?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.177 innlegg
Det kan bli følsomt når det ikke finnes noen innervegger i det hele tatt langs en hel langside. Det er bra med noe som ser til at det forblir 90 grader mellom gulv og vegg henholdsvis vegg og tak. Går det et sted an å ha en halvmeter vegg, fast forankret i gulv, vegg og tak?
Noen form for avgrensning mellom forskjellige funksjoner i rommet?
Obs! Jeg er amatør og baserer meg på innlegg skrevet av byggekonstruktører/arkitekter, men jeg kan ha misforstått noe. Ønsker man garanterte riktige svar må man ansette en byggekonstruktør.
Noen form for avgrensning mellom forskjellige funksjoner i rommet?
Obs! Jeg er amatør og baserer meg på innlegg skrevet av byggekonstruktører/arkitekter, men jeg kan ha misforstått noe. Ønsker man garanterte riktige svar må man ansette en byggekonstruktør.
Jeg hadde samme følelse med at samme halvdel av huset blir kvitt alle sine innervegger.BirgitS skrev:
Det kan bli følsomt når det ikke finnes noen innervegger i det hele tatt langs en hel langside. Det er bra med noe som sørger for at det forblir 90 grader mellom gulv og vegg henholdsvis vegg og tak. Går det en plass å ha en halvmeter vegg, fast forankret i gulv, vegg og tak?
Noen slags avgrensning mellom ulike funksjoner i rommet?
Obs! Jeg er amatør og baserer meg på innlegg skrevet av bygningskonstruktører/arkitekter, men jeg kan ha misforstått noe. Vil man ha garantert riktige svar, må man engasjere en bygningskonstruktør.
Jeg er også amatør (om det ikke allerede har blitt merket) og vil absolutt kontakte en fagmann hvis det blir aktuelt å rive.
Men med din tilbakemelding føles det som at det er verdt å gå videre uansett.
Kanskje åpne en portal i "gula" veggen i stedet for å rive den helt, eller påvirker det for mye også?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bärande vägg i Gullringshus SOLRINGEN 531, GLE 47
Planlösningar -
bärande väggar i ett gullringshus byggår 1973
Hustillverkare -
Är väggen bärande? Gullringshus byggt 1966
Planlösningar -
Er veggene bærende? Gullringshus fra 1963
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bærende vegg? Enetasjes, Gullringshus, fra -67