Hei!
Vi vurderer å bygge en port til baksiden vår. Planen er en port som strekker seg fra vårt bod (den hvite bygningen til venstre på bildet) til den portstolpen man kan skimte i hekken (til høyre på bildet). Den tidligere portplasseringen kan dere naturligvis regne ut fra de to stolpene, men vi ønsker nå å få til en "inngjerding" for kattene våre, noe som gjør den nå tenkte åpningen til den "enkleste" å stenge.
Målet fra bodhjørnet til portstolpen er drøyt 140 cm, noe som gjør åpningen relativt bred. Min plan er en port som ligner den man kan se på tegningen, med ca.-mål på 210x140 cm. Ideen er å bygge rammen av 45x70 mm-regler og forsterke tverrslåen med hullplater med eksempelvis hjørnejern for hjørnekonstruksjonene.
Videre tenkte jeg å felle av de øvre og nedre kantene (merket A og B) med en 15-20° slik at regnvann ikke blir stående på konstruksjonen.
Avslutningsvis skal konstruksjonen males med borettslagets "utendørsmaling" som er en eller annen akrylvariant om jeg ikke husker feil, for så å nettrekken rammen med en sterk variant av nett. Vi vil gjerne ha nett for å redusere vindfanget og slik at man kan se gjennom.
Naturligvis må dette festes i veggen ... hva er den beste måten å gjøre det på? Hengsler forstår jeg, men er det en spesifikk variant som er anbefalt i dette tilfelle, da konstruksjonen er ganske bred? Bør man ha flere hengsler for å kompensere? Siden rammen på selve porten ikke er særlig bred er det vanskelig å feste lengre hengsler, men kanskje er det ikke nødvendig med lange?
Alle synspunkter og tanker er velkomne!
Takk på forhånd!
Vi vurderer å bygge en port til baksiden vår. Planen er en port som strekker seg fra vårt bod (den hvite bygningen til venstre på bildet) til den portstolpen man kan skimte i hekken (til høyre på bildet). Den tidligere portplasseringen kan dere naturligvis regne ut fra de to stolpene, men vi ønsker nå å få til en "inngjerding" for kattene våre, noe som gjør den nå tenkte åpningen til den "enkleste" å stenge.
Målet fra bodhjørnet til portstolpen er drøyt 140 cm, noe som gjør åpningen relativt bred. Min plan er en port som ligner den man kan se på tegningen, med ca.-mål på 210x140 cm. Ideen er å bygge rammen av 45x70 mm-regler og forsterke tverrslåen med hullplater med eksempelvis hjørnejern for hjørnekonstruksjonene.
Videre tenkte jeg å felle av de øvre og nedre kantene (merket A og B) med en 15-20° slik at regnvann ikke blir stående på konstruksjonen.
Avslutningsvis skal konstruksjonen males med borettslagets "utendørsmaling" som er en eller annen akrylvariant om jeg ikke husker feil, for så å nettrekken rammen med en sterk variant av nett. Vi vil gjerne ha nett for å redusere vindfanget og slik at man kan se gjennom.
Naturligvis må dette festes i veggen ... hva er den beste måten å gjøre det på? Hengsler forstår jeg, men er det en spesifikk variant som er anbefalt i dette tilfelle, da konstruksjonen er ganske bred? Bør man ha flere hengsler for å kompensere? Siden rammen på selve porten ikke er særlig bred er det vanskelig å feste lengre hengsler, men kanskje er det ikke nødvendig med lange?
Alle synspunkter og tanker er velkomne!
Takk på forhånd!
Tre grovere hengsler holder fint føler jeg spontant. Vekten er jo ganske lav til tross for bredden.adlib skrev:
Hei!
Vi vurderer å bygge en port til vår bakside. Planen er en port som strekker seg fra vårt lager (den hvite bygningen til venstre på bildet) til portstolpen man kan skimte i hekken (til høyre på bildet). Den tidligere portplasseringen kan dere naturligvis regne ut fra de to stolpene, men vi ønsker nå å få til en ”innhegning” for kattene våre, noe som gjør denne åpningen til den ”enkleste” å lukke.
Målet fra lagerhjørnet til portstolpen er drøye 140 cm, noe som gjør åpningen relativt bred. Min plan er en port lik den man kan se på tegningen, med cirka-mål på 210x140 cm. Tanken er å bygge rammen av 45x70 mm-regler og forsterke tverrslåen med hullplater, for eksempel vinkeljern for hjørnekonstruksjonene.
Videre tenkte jeg å felle av de øvre og nedre kantene (merket A og B) med en 15-20 ° for at regnvann ikke skal bli stående på konstruksjonen.
Avslutningsvis males konstruksjonen med BRF:ens ”utendørsmaling" som er en akrylvariant hvis jeg ikke husker feil, for så å kle rammen med en sterk variant av nett. Vi ønsker gjerne å bruke nett for at vindmotstanden ikke skal bli for stor og for at man skal kunne se igjennom.
Naturligvis må det hele så festes i veggen … hva er den mest egnede måten å gjøre det på? Hengsler forstår jeg, men er det en spesiell variant som er anbefalt i dette tilfellet, da konstruksjonen er ganske bred? Bør man ha flere hengsler for å kompensere? Siden rammen på selve porten ikke er særlig bred, er det vanskelig å feste lengre hengsler, men det er kanskje ikke nødvendig med lange?
Alle innspill og tanker er velkomne!
Takk på forhånd!
Klikk her for å svare