Hei, jeg lurer på om noen har en god måte å måle seg frem til hvordan jeg skal kunne beregne hva jeg må kutte bort fra gulvet når det skal legges.

Jeg skal legge nytt gulv i en avlang gang, hvor jeg har en "midje" midt på gulvet. Hvordan kan jeg da finne en "rett" linje i denne gangen å forholde meg til? Er det noen som har et godt triks?

Jeg vurderer å legge ut en gulvbit langs den "rakeste" veggen, deretter måle fra den hvor stor midjen er for å finne ut hvor mye som må kuttes, samt se med laser om jeg følger linjen jeg har merket ut, om jeg kan forholde meg til den veggen, eller om også den "buler".

Eller er det noen som har gode tips?

Gulvet ser ut som fliser, så det blir jo "kanter" lik fugekanter som vil synes, derfor vil jeg jo også at det skal linjere med gangen slik at man lurer øyet til å tro at det er rettere enn det egentlig er.

Takk på forhånd
/Forvirret

Har du en tegning av gangen å legge ut?

Den ser ut så her. Se bort fra målene for de er bare ca.

Jeg har lagt et gulvbrett på veggen som ikke har WC og tegnet etter den, og den virker (uten å ha startet laseren ennå) å være ganske rett, så midjen finnes ganske nøyaktig ved WC'en. Skal måle senere hva jeg har for ulike mål til den veggen ut fra "streken" så jeg vet hvor stor midjen er.

Plantegning med håndskrevne mål og markeringer rundt WC-området. Linjer angir forskjellige lengder og avstander i rommet.

Du er på rett vei. Det avhenger selvfølgelig litt av hvordan gulvet ser ut, men det viktigste pleier å være at du ikke får en for smal bit noe sted. Hvis målene dine er noenlunde riktig, er forskjellen omtrent 13 mm i forskjellige deler. Hvis du får en "planke" som er 120 mm i den ene halvdelen og 107 ved midjen, vil det ikke synes noe særlig. Derimot, hvis planken er 30 i den ene enden og 17 i den andre, da ser det merkelig ut. Så det må du balansere med hvor mye du kapper bort på den første siden.

Det var ikke mye til midje.
Om venstre veggen er rett legg første raden langs den. Eventuelt med langsagede bord avhengig av hvordan bredden på dem stemmer med rombredden delingsmessig.

P PatrikJo skrev:
Du er på rett vei.
Det avhenger så klart litt av hvordan gulvet ser ut, men det viktigste pleier å være at du ikke får en for smal bit noen steder. Om dine mål er noe lunde rette, skiller det omkring 13 mm i ulike deler. Om du får en "planke" som er 120 mm i den ene halvdelen og 107 ved midjen, vil det ikke synes noe nevneverdig. Derimot, om planken er 30 i den ene enden og 17 i den andre, da ser det merkelig ut. Så det får du balansere med hvor mye du kapper bort på første siden.
Nei, glem målene på bildet. De er ikke pålitelige. Det er som du skriver, som jeg tenker man må balansere opp så man ikke ser. Tror dog ikke (uten at ha målt enda) at jeg vil få en smal på slutten, noe som hjelper så klart.

Skulle slå ut en sentrumlinje der man har tatt midten av rommets begge ender. Da har du en rett linje gjennom rommet. Det er det viktigste så at gulvet ikke er rett i forhold til den ene veggen så gulvet ser skjevt ut.

Første raden måler du fra denne linjen så det linjerer, så når du har en midje må du kappe gulvet så det følger din rette linje men etterlater ekspansjonsrom mot veggen. Dvs alle blir unike for akkurat den posisjonen.

Så må du selvfølgelig måle så du får omtrent like brede biter på hver langside av rommet. Ytterst viktig, ellers ser det amatørmessig ut.

• Liker
PatrikJo
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Skulle slå ut en sentrumlinje der man har tatt midten av rommets begge ender. Da har du en rett linje gjennom rommet. Det er det viktigste slik at gulvet ikke er rett i forhold til den ene veggen så gulvet ser skeivt ut.

Første raden måler du fra denne linjen slik at det linjerer, så når du har en midje må du kutte gulvet så det følger din rette linje, men lar igjen ekspansjonsvei mot veggen. Dvs. alle blir unike for akkurat den posisjonen.

Så må du selvfølgelig måle slik at du får omtrent like brede biter på hver langside av rommet. Ytterst viktig ellers ser det amatørmessig ut.
Ja slik går mine tanker med at jeg får en sentrum linje å sikte mot. Slitsomt bare å kutte begge sider evt, men verdt det om det ser bedre ut.

L Lutte skrev:
Skulle slå ut en sentrumslinje der man har tatt midten av rommets begge ender. Da har du en rett linje gjennom rommet. Det er det viktigste så at gulvet ikke er rett i forhold til den ene veggen så gulvet ser skjevt ut.

Første raden måler du fra denne linjen så den justerer, så når du har en midje så må du kappe gulvet så det følger din rette linje men lar ekspansjonsmargin mot veggen. Dvs alle blir unike for akkurat den posisjonen.

så må du selvfølgelig måle så du får omtrent like brede biter på hver langside av rommet. Ytterst viktig ellers ser det amatørmessig ut.

Så her ser det ut. Det avviker 3mm i hver ende (Ende A= 1486mm, Ende B=1483), noe som gir sentrumsmål på 743 og 741,5. Gulvplatene bygger (synlige delen) 260mm.

Slår jeg da dette fra sentrum så får jeg 2,857 stk plater frem til halve bredden av hallen. Ville dere da kappet begge sider uansett, eller ville dere lagt og så kappet siste raden?

N Nygge72 skrev:
Slår jeg dette fra sentrum så får jeg 2,857 stk fliser fram til halve bredden av hallen. Ville dere da kuttet begge sider uansett, eller ville dere lagt og så kuttet siste raden?
Jeg hadde bare kuttet siste raden.

N Nygge72 skrev:
Så här ser det ut. Det diffar 3mm i var ende (Ende A= 1486mm, Ende B=1483), hvilket gir sentrumsmål på 743 og 741,5. Gulvflisene bygger (synlige delen) 260mm.

Hvis jeg slår dette fra sentrum får jeg 2,857 stk fliser fram til halve bredden av gangen. Ville dere da kuttet begge sider uansett, eller ville dere lagt og så kuttet siste raden?
Er det en så liten diff ville jeg lagt uten å kutte første raden, er det mye midje kanskje man må kutte litt der midjen er som smalest.

Kommer du senere til slutten kan du alltid legge siste raden under nest siste for å se hvordan det vil se ut.

Ja, jeg får kikke, det med å legge under er jo et bra tips, slik at man kan gjøre en vurdering av hvordan det kan se ut.

Det faller vel mer på plass når man måler overalt og ser hvor stor midjen er.
Stor takk for hjelpen så langt. Jeg kommer sikkert tilbake med spørsmål.

L Lutte skrev:
Er det en så liten diff så hadde jeg lagt uten å kappe første raden, er det mye midje kanskje man må kappe litt der midjen er som Smalest.

Kommer du så i slutten kan du alltid legge siste raden under nest siste for å se hvordan det kommer til å se ut.
Midjen på smaleste stedet er 1471, dvs det er 15mm smalere enn ute ved starten/slutten av Hallen. Er det noe man merker om man bare skulle legge rett av uten å kappe første raden, så kan man formkappe siste etter midjen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.